Mijn buren roken sinds 1 week opeens in hun kelderbox. Maar nu stinkt het hele portiek en zelfs mn huis ernaar. mogen ze dit doen? ( gesloten portiek)

Voorheen rookte ze op hun balkon, maar nu in de kelder. (waarschijnlijk door het wat koudere weer?)

We hebben een gesloten portiek en de rooklucht gaat dus omhoog. gevolg is dat het nu zelfs IN mijn huis naar rook ruikt.
Ik kan niet tegen rook ivm astma.
Buiten roken blowen ze ook, wat dus ook mijn huis inkomt.

Het kan me niet schelen dat ze roken en blowen, dat moeten ze zelf weten maar mag dat wel in de kelderbox?

Ik wil graag weten of het mag zodat ik ze er op een normale manier mee kan confronteren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Wettelijk zijn dit de regels;

Waar mag u wel roken
U mag alleen roken in de volgende ruimten:

Afsluitbare en voor roken aangewezen rookruimten. In aangrenzende ruimten mag geen hinder van de rook zijn. In de horeca mag in rookruimten niet bediend worden.
In de buitenlucht. Ook op overkapte horecaterrassen in de buitenlucht, zolang deze niet aan alle kanten afgesloten zijn. Er mag binnen geen hinder zijn van het roken op het terras.
In privéruimten zoals bij mensen thuis. Maar ook in woonvertrekken in bijvoorbeeld verzorgingshuizen, zolang de bewoners deze niet hoeven te delen met andere bewoners.

Maar ik persoonlijk zou het aankaarten bij de woningstichting om het te verbieden.
De argumenten zijn dan,

Brandgevaar, denk aan opslag benzine, verf enz.
(een explosie is niet uitgesloten, ze nemen een risico)
Stankoverlast
Ademhalingsproblemen.

Dit moet toch genoeg zijn om er een verbod op te krijgen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een argument, dit erbij vermelden.
De ketel zal wel van een gesloten type zijn die heeft er geen last van.
Maar over het algemeen mag je niet roken in een stookruimte en dat is die van hun in feite wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede vereniging van eigenaren heeft hier vast begrip voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en kijk nog even naar deze site; http://www.knvts.nl/S&W%20archief/Besloten%20ruimten%20en%20de%20gevaren.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wetgeving die jij aanhaalt is omtrent roken in openbare ruimtes, die zijn in dit geval totaal niet van toepassing. Brandgevaar is ook nihil, de site die je in je laatste reactie opgeeft slaat al helemaal de plank mis, dat gaat over bedrijfsruimtes waar met stoffen gewerkt worden die een gevaar op kunnen leveren. Enkel een gesprek met de medebewoners en /of verhuurder os vereniging van eigenaren kan hier hulp bieden.

Andere antwoorden (3)

Als er geen rookverbod is en het is geen gemeebschappelijke ruimte, dan mag het. Maar je kunt altijd vriendelijk vragen of ze het ergens anders willen doen vanwege je astma
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad als er niets staat van dat er niet gerookt mag worden is er weinig tegen te doen. Maar het verstandigste is om gewoon even langs te gaan en leg je het probleem aan hun voor. Als ze hier niet aan willen gehoorzamen kan je nog altijd via je huisbaas vragen of ze willen stoppen. Maar let op hier wordt de sfeer niet beter op maar gezondheid boven alles he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel wat meer info geven. Is het huur of koop? Is er een vereniging van eigenaren etc.
Basis blijft dat je geen overlast mag geven.
Dus kaart het even aan bij die mensen en als het niet werkt stap dan naar je verhuurder of vereniging van eigenaren.
Wel heel lastig dit. Ik hoop dat je er uitkomt met die rokers.