Zijn golfplaten van asbest gevaarlijk?

Ons tuinhuis heeft asbest golfplaten en het regenwater wordt opgevangen in een ton.
Is dit water wel veilig om te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.1K
amigo
12 jaar geleden
geen idee maar wel een erg goede vraag asbest is wel alleen gevaarlijk als het droog en stoffig is maar ik kan me voorstellen dat je geen asbestdeeltjes op je planten wilt verspreiden (nu is het nat maar als het een week niet regent niet meer natuurlijk)
fremar
12 jaar geleden
golfplaat:
http://www.documentatie.org/uds4/dbdropdownvolgende.asp?search=Golfplaat

Het beste antwoord

In principe is asbest ongevaarlijk zolang je er niet in gaat boren en daardoor de vezels kan inademen.Elke situatie waarbij asbeststof kan ontstaan (schuren + uit den boze) is gevaarlijk !
Het water wat je opvangt in de regenton zal niet heel veel asbest deeltjes bevatten gezien het feit dat planten geen longen hebben zal de gevaarsetting nauwelijks aanwezig zijn..
Ik zou er geen water van gebruiken voor huishoudelijk gebruik in de keuken
Gevaar van asbest zit'm vooral in de vezels en inademen van deze.
Blauwe asbest is het gevaarlijkst als je hier het stof van inademt

Toegevoegd na 1 minuut:
Asbest verwijderen moet als het meer dan 40m (vierkante mtr) is verwijderd worden door'n erkend bedrijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zolang de golfplaten intact zijn en er geen asbest kan vrij komen kan je het water veilig gebruiken.
fremar
12 jaar geleden
Regenwater zelf drinken is natuurlijk nooit goed.

Of het schade kan berokkenen aan je planten, lijkt me minimaal. Asbest is als stof (poeder) gevaarlijk om te inhaleren. Als de golfplaten nog in tact zijn (dus niet afgebrokkeld) is de kans dat er asbestpoeder meedrijft in de waterton klein. Bovendien zuigen planten water op en geen solide stoffen (als asbestpoeder).

Maar ik zou als een speer naar de bouwmarkt en nieuwe platen op je tuinhuis zetten, dan heb je het probleem definitief opgelost. (Asbest verwijderen moet je wel LATEN doen...officieel...dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich niet,
echter geldt dat antwoord alleen als de platen in goeie staat zijn.

Op een gegeven moment gaan ze verweren en dan wordt het wel gevaarlijk,
met het water verspreidt je de vezels, op een lekkere warme dag als je bijvoorbeeld gras aan het maaien bent, komen ze dan weer in de lucht.
Het gaat hier om hele kleine hoeveelheden, maar als het een groot dat is dat flink aan het verweren is..

Gelukkig zit er in de meeste golfplaten wit asbest, dit is minder gevaarlijk als blauw asbest. Om dit zeker te weten, kan je een analyse laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan, als je er niet aankomt kunnen ze weinig kwaad denk ik, maar asbest is kankerverwekkend dus daarom hebben wij o.a een nieuwe schuur laten bouwen.