Van welke pitten zou het lukken er plantjes van te kweken?

Ik heb een heleboel pitten verzameld van allerlei fruit en ik zou er grag plantjes van kweken. Maar het zijn nu zoveel soorten dat ik in mijn kleine huis geen plaats heb voor een menigte potten. Ik wil dus een keuze maken en de pitten waarvan het van te voren al vaststaat dat het toch niet lukt wegdoen. Welke kan ik proberen? Ik heb pitten van:

-appels
-dadels
-nectarines
-perziken
-meloenen (water- en galia)
-pompoenen
-granaatappels
-mandarijnen
-avocado's

En ook nog rozenbottels van mijn rozen en zaad van de teunisbloem die langs de weg groeit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
21.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Voor: een menigte potten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij leeft alles en ik praat overal tegen. Animisme ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mis druiven in je assortiment, zover ik (antigroen) weet zijn daar smakelijke resultaten mee te halen.

Het beste antwoord

Alle pitten van alle vruchten zijn zaden,en indien ze bevrucht zijn zijn ze in staat om een nieuwe plant te vormen,maar sommige pitten zijn van hybrides en daar kun je niet van zeggen of er dezelfde vrucht (ras )uitkomt,verder zijn appels en de rozen in je tuin over het algemeen slechte groeiers als ze niet geent worden op een snelgroeiende onderstam,tenzij het een hondsroos betreft die vaak als onderstam word verwerkt.de kiemduur van een roos is ovewrigeens erg lang het kan zomaar een half jaar duren voordat ze kiemen.
nectarines, mandarijnen,perzikken,meloenen pompoenen,avocados,en teunisbloem deze gaan allemaal bijna probleemloos indien de temperatuur en de vochthuishouding klopt,maar of je er eeetbare vruchten aankrijgt is niet zeker.Madarijn is erg leuk de plant ruikt erg lekker ook al zitten er geen vruchten aan,pompoenen en meloenen wachten tot eind april geeft zeker succes.
ik zou als ik jou was zeker alles proberen je word er allleen maar wijzer van en alles wat niet direct lukt nou ja daar is ook geen man mee overboord.
Ook leuk en vlug resultaat als plant zijn lychees maar ook daarvoor geld verwacht geen vruchten in de eerste jaren deze plant draagt op zijn vroegst pas ne ca 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je goed zoekt b.v. inde buurt van industrie- of rangeer-terreinen zijn er altijd onbeheerde stukjes grond die niet worden gemaaid; steek ze daar in de grond en zie wat er van komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal wellicht lukken om van appels, meloenen, pompoenen en van de rozebottels plantjes te kweken.
Bedenk goed, van appels komen bomen. Daar heb je in je kleine huis geen plaats voor. Eigenlijk zijn alle planten die enigszins succes kunnen hebben een beetje aan de forse kant om binnen te kweken, maar je kunt altijd beginnen en als ze te groot worden doe je ze de deur uit!
itsme
14 jaar geleden
als je klein behuisd bent zou ik alvast niet aan pompoenen beginnen, want dat worden meterslange planten.
ook de teunis zou ik in jouw geval niet doen, want dat is een tweejarige plant.
dan heb je het eerste jaar alleen een rozet, en krijg je het tweede jaar pas bloei.
avocado kiemt makkelijk, maar persoonlijk vond ik het een saaie plant.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het is wel een heel naieve gedachte om deze zaden op te kweken. Het worden allemaal bomen op de meloenen na.
Deze hebben op zich al ca 2 m2 per plant nodig om een beetje uit te kunnen groeien. Per boom moet je op nog ietsje meer rekenen; ongeveer 10 - 20 m2 per boom, die, wil ie ook nog een beetje vruchten gaan dragen en groot brengen, ook nog over voldoende licht moet kunnen beschikken. Een door schuttingen omgeven achtertuintje zal dus absoluut onvoldoende zijn om succes te oogsten, laat staan vruchten.
Overigens zijn fruitrassen bijna altijd entprodukten en het lukt bijna nooit om een goed produkt op te kweken uit een simpel zaadje, als je het jarenlange geduld er al voor zou hebben. Een beetje fruitboom duurt toch wel een jaartje of tien voor je resultaat ziet.

Rozenbottels worden hele wilde en doornige struiken die maar matige bloemen voortbrengen en voor één potje rozenbotteljam moet je aardig wat struikgewas dulden.
Blijft je Teunisbloem over, nou ga je gang zou ik zeggen, maar wellicht is het leuker, en nu actueel, om eens een zakje bollen in de aarde te stoppen. Is lekker compact, kun je óók binnenshuis leuke resultaten mee behalen, die veelal heel kleurig kunnen uitpakken, en het blijft overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met pitten van citrusvruchten heb ik altijd wel leuke boompjes aan overgehouden, niet kapot te krijgen ook, want zulke groene vingers heb ik ook weer niet. Ik denk, dat het vooral belangrijk is hoe je die pitten eerst bewaren, drogen en zo. Uit het rijtje die je noemt, zou ik zeggen, dat mandarijn het goed zou doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oenothera Biennis, Onagraceae
Teunisbloem (Oenothera Biennis) is een geslacht van zo'n 125 soorten eenjarige, tweejarige en vaste planten uit de teunisbloemfamilie (Onagraceae ). De soorten komen van nature voor in Zuid- en Noord-Amerika, maar zijn ondertussen ingeburgerd in vele landen.

De botanische naam Oenothera betekent 'ezelsvanger', van het Oudgrieks 'oeno' = ezel en 'thera' = vangen, achtervolgen. Men gelooft dat de naam refereert aan de giftigheid van de plant die gebruikt kan worden om ezels en andere dieren te vangen.

Het geslacht heeft gele bloemen met vier kroonbladen. Er bestaan ook soorten met witte, roze of rode bloemen. De bloemen staan rechtop of schuin omhoog. De bloemen bezitten een kelkbuis.

De plant bloeit van eind juni tot midden augustus. De zaden van de meeste soorten rijpen van augustus tot oktober. De zaaddoos bevat circa 200 zaadjes waaruit een kostbare olie wordt gewonnen.

Het geslacht is verwant aan het wilgenroosje en heeft de merkwaardige gewoonte om zijn bloemen 's avonds in de schemering te openen. Knoppen kunnen zich in enkele minuten ontvouwen tot bloemen.De volgende dag verwelken deze bloemen. 's Avonds gaan weer nieuwe bloemen open, zo wekenlang.Veel soorten zijn nachtbloeiers en worden daarom door nachtactieve insecten bestoven.

Opkweek
Zaai in de lente of herfst in zaaiteilen. Het zaad moet niet afgedekt worden, zet het gewoon in een platte bak. Het zaad kiemt na 3-4 weken. In de herfst gezaaide plantjes, kunt u beter verspenen in potjes en laat deze in de platte bak overwinteren voor u ze buiten uitplant. U kunt ook in de lente direct buiten zaaien op voorbereide grond. Dek dan de grond af met takjes om te voorkomen dat vogels het zaad opeten.

Teunisbloem heeft graag goed doorlatende grond op een droge, zonnige plek. Kleinere variëteiten kunt u ook in pot kweken. Om de plant in toom te houden en wilde uitzaai te voorkomen, knipt u de bloemen in de herfst af vòòr het zaad rijp is.

Pluk van de vroege lente tot midden zomer het blad naar behoefte voor vers gebruik. In de zomer kunt u de bloemknoppen plukken net voor die open gaan. Op het einde van de zomer, maar voor het zaad zich vormt, kunt u de oude wortels van twee jaar oude planten opgraven, dan hebben ze de beste medicinale werking. Het zaad verzamelt u uiteraard in de herfst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee jaar geleden heb ik graanaatappels gezaait, ze kwamen prima op en zijn nu 60 cm. groot.
Ze staan gewoon buiten in mijn tuin en zijn tot nog toe winterhard.
Ook kan je deze boom/struik prima in een grote pot houden.
Voordat ze bloeien gaat er wel wel 10 jaar overheen.
Dadels worden palmen, erg lastig binnen.
Appels worden wilde appels en erg groot.
Ook rozen worden meestal wilde rozen.
Manderijnen gaat binnen wel kan ook zomers naar buiten.
Perzikken gaat meestal prima, na 5 jaar heb je meestal al vruchten(tuin)
Advocado's komen prima op als zaad maar groeien binnen erg hard ( te hard)
Pompoenen kan je in het voorjaar binnen zaaien en eind mei naar buiten.
Wil je echt iets leuks, zaai dan ongebrande pinda's, lukt bijna altijd incl. nieuwe pinda's aan de plant.
Nectarine is erg moelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 voor de leuke pindatip ed!
weet je toevallig ook de latijnse naam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo rieneke, worden we lui?
Google-pinda-Arachis hypogaea. :-) Moet je echt een proberen, ontzettend leuk, neem een flinke pot met goede potgrond en zaai ze in het voorjaar buiten in pot of gewoon in de tuin.
Midden in de zomer komen er leuke gele bloempjes aan, die na de bloei naar de grond buigen, de grond in groeien en nieuwe pinda's vormen, hij zaait zijn eigen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, wat leuk van die pinda's @Eddijst. Ga ik van het voorjaar ook proberen.