Wat is er aan de hand met mijn mango plantje en wat kan ik doen dat hij het wat beter gaat doen?

Afgezien van het feit dat ik er bewust van ben dat de mango plant in ons klimaat een vrij lastige al dan niet kansloze plant is, vind ik het toch leuk om hem te kweken en te kijken hoe ver ik kan gaan.

De pit heb ik 2 jaar geleden laten ontkiemen (van een Albert Heijn mango, dus wellicht bestraald), het plantje is in die 2 jaar een centimeter of 20 geworden en er zitten 6 lange bladeren aan. De hele 'zomer' heeft hij buiten gestaan maar er gebeurt niet zo veel meer mee.
Er groeien steeds kleine blaadjes aan en die vallen er dan weer af. Verder zit het stammetje helemaal vol met allemaal uitgedroogde uitlopertjes, continue komen er nieuwe uitlopertjes bij, maar het lijkt alsof ze niet genoeg kracht hebben om fatsoenlijk uit te lopen.

Wat zou ik kunnen doen? Bijmesten? Snoeien? Of gewoon geduldig afwachten of hij nog wat gaat doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.7K

Antwoorden (4)

Probeer em binnen te zetten voor een maandje. kijk goed naar de kleur van de bladeren en vooral niet snoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je plantje houdt van droge schrale grond, en warmte.
ik adviseer hem met spoed binnen te halen mocht hij nog buiten staan.
doe dat wel gefaseerd qua temperatuur, zodat de overgang niet te groot is.
Rieneke1
12 jaar geleden
De Mango is in Nederland een echte kamerplant, al krijg je hier geen vruchten. Het blad is wel mooi.
Als je hem binnen hebt gezet, top hem dan wel af en toe. Door de overgang gaat hij hard groeien en dan wordt het een lange slappe sliert.
Door het toppen krijg je zijscheuten en wordt hij mooi vol.
Zelf heb ik hem jaren gehad en daarna heb ik hem weggegeven, je kunt een plant ook zat worden;)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de grond te nat is geworden dan zo snel mogelijk verpotten. Hij kan absoluut niet tegen natte voeten.
En met aftoppen bedoel ik in dit geval precies daar waar het blad ophoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en succes ermee!
heee wat goed jij hebt al een plantje ik krijg de pit niet aan het uitlopen.Ik denk dat je hem toch meer warmte moet geven en misschien ook voedsel voor tropische planten.let erop dat het voor eetbare planten is.En heb je hem niet te nat staan kijk dan eens of er soms beestjes bij de wortel zit.dit is wat ik soms merk bij plantjes die ik probeer te trekken.graag zou ik van jou willen weten hoe jij de pit hebt op gekweekt want het is niet gemakkelijk heb ik gehoord groetjes paultje b