Mag je nu Max. 2,5 meter aan je huis aanbouwen, of mag je 2,5 meter aanbouwen en aansluitend nog eens 30m2 ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is de bron van deze cijfers ? En waar zou die aanbouw dan moeten plaatsvinden ? Raadpleeg de website https://www.omgevingsloket.nl/ voor evt nadere informatie mbt omgevingsvergunningen (vroeger: bouwvergunning).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, je moet de link geven waar dat staat en pas DAN kan iemand een goed antwoord geven.

Antwoorden (2)

Waar komen de gegevens die je aangeeft vandaan? Uit het bestemmingsplan?
Dan kun je deze vraag het beste stellen bij jou gemeente. Zij hebben deze voorwaarden aangegeven en ook de woordkeuze in het bestemmingsplan kan doorslaggevend zijn of het en/en is, en/of , of/of is. Of je moet de integrale tekst hier plaatsen, maar dan kunnen er nog weer aanvullingen of wijzigingen zijn die niet meegenomen zijn, dus gewoon bij je gemeente navragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat staat in het bestemmingsplan en in het Besluit omgevingsrecht:

Je mag tot 2,5m vanaf de achterkant uitbouwen. Afhankelijk van de situatie evt ook aan de zijkant (v/a 1m achter de voorgevel). Dit tot max 4 meter hoog, of -indien dat lager is- tot 0,3 m boven de bovenkant van de scheidingsconstructie met de tweede bouwlaag.
Bovendien mag je daarbuiten nog 30m2 bouwen in je achtererfgebied. Max 3m hoog.

Dit is doorgaans toegestaan en vergt geen omgevingsvergunning. Hierbij gelden enkele randvoorwaarden en beperkingen:

1)
Het geheel aan bij- en uitbouwen samen mag niet meer dan 50% van de oppervlakte van je "achtererfgebied" vullen. Achtererfgebied is het erfgedeelte aan de achterkant en de zijkant (vanaf 1 m vanaf de voorkant) van het huis. Zijkant die naar openbaar toegankelijk gebied gekeerd is telt echter niet mee. Dus naast paden, parken, open water. Het geheel aan bij- en uitbouwen moet je rekenen vanaf het oorspronkelijke huis dus eerdere bij- en uitbouw telt mee.

2)
Het bestemmingsplan moet je bouw ook toelaten. Dat is meestal te vinden op de site van je gemeente. Soms ook op www.ruimtelijkeplannen.nl

3) Een en ander op een afstand van meer dan 1 m vanaf openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn,

4) De oppervlakte van de aan- en bijgebouwen binnen een afstand van 1 m van een naburig erf is niet meer dan 10 m2,

5) E.e.a. wordt niet voorzien van een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte.

Voor alle zekerheid bel je het best even je gemeente voor je aan de slag gaat.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Poet. Duidelijk, dit komt overeen met mijn zienswijze. Maar dan rest mij nog 1 onduidelijkheid. Die 30 m2 in het achtererfgebied, mag dat dan nog eens aan de 2,5 meter die je aan de achterkant van je huis aanbouwt, of moet dat los staan van je woning. Zie het als een carport of overkapping, die je wilt aanbouwen aan je woning waar al 2,5 meter uitgebouwd is.