Hoe zit dat met aluminium folie?

Je kan met aluminium folie dingen warm houden en dingen koel houden. Wanneer moet je de matte zijde en wanneer de glanzende zijde aan de buitenkant houden?
En wat is het beste als je het gebruikt om gebruikte kwasten een tijdje goed te houden?
Wat zijn nog meer toepassingen en voorbeelden van aluminiumfolie, waarbij het belangrijk is om de glanzende of matte zijde aan de buiten te houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Daar werd dus ook de vraag gesteld, welke zijde binnen of buiten? De meest diverse antwoorden kwamen dan binnen via telefoon of mail en dan uiteindelijk werd er een “specialist “ bijgehaald, die het goede antwoord kwam geven.

In dit geval was het de directeur ( of zoiets ) van een fabriek in België die aluminiumfolie vervaardigd en de man was zelfs een beetje verwonderd, dat er mensen dachten dat er een verschil was tussen de matte en de glanzende zijde.

Hij legde toen uit dat het verschil tussen mat en glanzend veroorzaakt wordt door het feit dat tijdens de laatste walsfase, er twee vellen folie op elkaar gelegd worden en samen door de wals gehaald worden. Zo ontstaat aan één zijde een blinkende kant en de zijde waar de twee vellen op elkaar zaten is mat. Aluminiumfolie wordt fijn geplet, gewalst dus, tussen twee dicht op elkaar draaiende zeer gladde rollen.

Dan de cruciale vraag, welke kant moet er naar buiten gericht zijn ...?

Er is geen verschil ! De man zijn antwoord was zeer pertinent.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Macaidwin: ga jij op wetenschappelijke testen zitten wachten? Wees je eigen wetenschapper, je geeft zelf al aan hoe je dat zou kunnen doen... Ga gewoon lekker zelf uitproberen (is ook interessant om te doen) en 'make up your own mind'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit heb ik ook een keer bij discovery gezien idd, verschil ontstaat bij de productie maar heeft geen afzonderlijke functie.

Andere antwoorden (5)

Aluminiumfolie gebruik je niet om gerechten warm of koud te houden. Je kunt het wel in de oven gebruiken om een gerecht tegen uitdrogen te beschermen.
Als je het gebruikt om kwasten een poosje goed te houden, maakt de matte of glanzende kant niet uit. Dan gat het om het afsluiten van de buitenlucht, en je kunt aluminiumfolie goed dichtvouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is heel gemakkelijk: de gladde zijde moet aan de warme kant, de matte zijde aan de koude kant. De werking zit m in het feit dat warmte door de gladde zijde gereflecteerd wordt. In geval je iets warms inpakt, dan dus de gladde zijde naar binnen. In geval je iets kouds inpakt: de gladde zijde naar buiten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad: geen verschil, zoals Fremar antwoordt. Het verschil tussen glanzend en mat heeft te maken met het fabricageproces. Hieronder een andere (Engelstalige) bron:
"Actually, it makes no difference which side of the aluminum foil you use—both sides do the same fine job of cooking, freezing and storing food. The difference in appearance between dull and shiny is due to the foil manufacturing process. In the final rolling step, two layers of foil are passed through the rolling mill at the same time. The side coming in contact with the mill's highly polished steel rollers becomes shiny. The other side, not coming in contact with the heavy rollers, comes out with a dull or matte finish."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan aluminum folie gebruiken voor het beschermen van gerechten als ze in de oven of magnetron gaan.
en voor de gerechten natuurlijk te beschermen en koel te houden en zo in de koelkast zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee! niet in de magnetron!!!
Als je aluminiumfolie voor isolatie gebruikt, zoals een radiatorfolie of noppenfolie, wordt er geadviseerd de glimmende kant naar de warmtebron te richten. Dit in verband met de stralingswaarde. Een glimmend oppervlak weerkaatst beter dan een mat of beslagen oppervlak.
Voor het tijdelijk bewaren van kwasten is aluminiumfolie ideaal omdat dat goed afsluit. Als je de kwast dan in het vriesvak bewaart. Blijft hij wel enkele weken goed.