Nieuwe gasleiding verplicht óp de muur?

Vandaag kregen wij Stedin aan de deur die wilden schouwen voor de bij ons te vervangen gasleiding tot aan de gasmeter. Is te oud en onveilig, beweren zij. De huidige oude leiding zit netjes in de muur. De nieuwe komt erop, want erin mag niet meer, beweren zij, want moet 100% controleerbaar zijn. Oftewel, wij krijgen een meterslange, afschuwelijke ijzeren buis (waarom geen koper eigenlijk?) langs onze trap. Die ongetwijfeld "van dik hout" wordt gemonteerd, met alle schade van dien. Tenzij we er een stokje voor kunnen steken natuurlijk. Wie heeft er ervaring met zo'n situatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
16.8K

Het beste antwoord

Het klopt dat gasleidingen niet in een muur weggewerkt mogen zijn - maar zo extreem als u het vertelt is nou ook de bedoeling weer niet want zoiets tast het woongenot aan!
Het is wel degelijk toegestaan om een koperbuis door het plafond te trekken of door de vloer, echter daar mogen geen koppelingen inzitten zelfs geen laswerk. Voor dit doel wordt koperbuis ook wel op lengtes van 6 mtr uitgeleverd en moet je door het plafond rijgen (middenin de balken gaten boren dan blijft de sterkte intakt) en dan zelf de bochten buigen met een buigijzer want lassen mag niet buiten zicht.
Haal je dit niet dan is ook koperpijp op rol verkrijgbaar maar het verwerken daarvan is nog een hele bedoening hoor, dit wordt in winkels vaak wel doorgerijgd.
Verder is 12 mm niet toegestaan dus minimaal 15 mm per toestel, wil je twéé toestellen op 1 buis dan moet de buis 22mm koperpijp zijn én: het T-stuk moet in zicht blijven dus 2 aparte leidingen naast elkaar door het plafond trekken beviel mij beter.
Verticaal de pijp wegwerken mag ook wel, maar alleen in de spouwmuur en er moet dan ook nog gele plastic buisisolatie omheenzitten dat voor dat doel kant-en-klaar op rol wordt verkocht.
Al met al vind ik wel dat u niet goed voorgelicht bent geweest - vermoedelijk een oud huis met ijzeren pijpen en dan gaan ze zéker stijgeren - waar bijkomt dat koperpijp tegenwoordig niet goedkoop meer is maar gaat wel 300 jaar mee - dat doet ijzeren pijp niet. Bovendien mag koper gewoon gesoldeerd worden en ijzer mag niet gesoldeerd worden en is spotgoedkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stedin heeft gelijk,ook ik heb hier sinds een paar jaar gasleidingen door mijn woning lopen en nee mooi is het niet,wij hebben ze een lik verf gegeven.