Een normaal jaarverbruik van gem. 3900 kWh gecombineerd, is na 13 jaar ineens 10.000 kWh hoger. Hoe kom ik erachter, waardoor dit is veroorzaakt?

Ons gedrag is gelijk gebleven aan de vorige jaren, gezinssamenstelling onveranderd, de apparatuur in huis is energiezuiniger geworden, spaarlampen verder uitgebreid, geen electrische storingen, geen energieverslindende gebeurtenissen en toch deze mysterieuze hogere stand op de meters. Als ik bedenk hoeveel moeite wij moeten doen om 3900 kWh in een jaar aan stroom te gebruiken is 4 maal meer stroom gebruiken in een jaar gewoon ondenkbaar. Een defect aan de meter lijkt momenteel de enige mogelijkheid. Maar wellicht is er een andere oorzaak. Wie heeft hier ook al eens mee te maken gehad en hoe is e.e.a. opgelost?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat doet me denken aan die keer dat ik een waterrekening kreeg voor mijn huis van 796.000 gulden (1996) :) Wat je kan doen is bij de kijkshop voor 10 euro een energiemeter kopen, dan kan je per apparaat zelf exact het verbruik per etmaal meten. Zo heb je de boosdoener snel te pakken, als die er is. De meter is van Elro, meen ik.

Wordt er misschien afgetapt bij je? Misschien hebben je buren wel een wietplantage op zolder. Of ben je soms overgestapt naar een andere leverancier? Dan wil het nog wel eens fout gaan met de meterstanden. Misschien heb je wat aan deze link. Suc6 ermee.

Bronnen:
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pag...

Neem eens contact op met je energieleverancier. Zij hebben hier vast vaker mee te maken en weten precies hoe je kunt handelen in zo'n situatie. Succes!

Er zijn een boel redenen waarom je meer bent gaan verbruiken. Buiten standaard dingen als wasmachine en koelkast welke aan het einde van de levensloop zitten, kunnen er nog vele andere dingen zijn: - Electrische kookplaat - Lichte Kortsluiting ergens - Electrisch kacheltje gaan gebruiken - Laptop gekocht en continu aanstaan

1. Typefout gemaakt bij doorgeven meterstand? 2. Kans dat er ergens (na de meter) stroom wordt afgetapt (is in een normaal huis niet logisch). 3. Als je echt 4x zo veel gebruikt moet je dat zien aan een draaiende meter. Schakel dan, terwijl er geen grote gebruikers als wasmachine etc aan staan, stop voor stop uit in de meterkast en kijk wanneer de meter (bijna) stil valt. Zoek binnen die groep naar de schuldigen door stekkers van apparaten er uit te trekken. 4. In geval van twijfel: bij de bouwmarkten verkopen ze tegenwoordigers tussenstekkers die het verbruik van een apparaat meten en tonen.

Het lijkt of er een nulletje teveel is gebruikt dus je moet daar maar eens flink aan de bel trekken. Ik heb in 2005 grote ruzie bij Eneco gehad omdat ze mijn maandbedrag plotseling meer dan fors verhoogden. Ze gingen ineens van 104 naar 169 euro per maand. Hun argumentatie was dat de stroom fors duurder was geworden en dat ze niet wilden dat mensen in schulden zouden komen. Ik heb die automatische incasso's meteen stop gezet en betaal sindsdien weer met acceptgiro's. Na die ruzie verlaagden ze mijn maandbedrag tot 114 euro en ging het ook ieder jaar nog verder naar beneden omdat we heel erg op ons verbruik gingen letten. Verleden jaar was het gezakt tot 54 euro maar door onze "slordigheid" met stroom is het dit jaar voor het eerst weer gestegen tot 79 euro. Let dus goed op je verbruik en je hoeft niet alles van die maatschappijen te pikken. Ik heb toen ook de hulp van het juridisch loket van de gemeente ingeroepen en die hebben me geholpen met een brief (met cijfers) aan Eneco te schrijven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100