hoeveel water verbruikt een boer per dag voor zijn akkers?

Toegevoegd na 9 minuten:
GEMIDDELD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe hard het regent in de periode waarin zijn gewassen groeien. Bij heel nat weer zal hij niet sproeien, bij heel droog weer constant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er ook aan welk gewas hij teelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Constant gaat niet lukken. het sproeien wordt meestal door loonbedrijven gedaan en die helpen hun klanten meestal in volgorde van aanvraag.
Per beregening wordt zo'n 50-100 liter water per vierkante meter gesproeid, daarna kunnen de gewassen er wel weer een week of meer tegen, afhankelijk van het weer en de grondsoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besproeiing wordt bij ons in het dorp gewoon door de boer zelf gedaan hoor? Dan staat er gewoon zo'n enorme, ronddraaiende sproeier aan. ;)
ItisILeClerc
12 jaar geleden
precies genoeg om een sappig stuk groente op jouw bord te krijgen

Antwoorden (1)

Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van het land waar je het over hebt, en wekl product er verbouwd wordt. Alsmede de warmte end oogte van de zomer.

Goede sxhattingen vind je hier: http://www.waterfootprint.org/Reports/Report47-WaterFootprintCrops-Vol1.pdf

For food crops, the global average water footprint per ton of crop increases
from sugar crops (roughly 200 m3/ton), vegetables (~300 m3/ton), roots and tubers (~400 m3/ton), fruits (~1000
m3/ton), cereals (~1600 m3/ton), oil crops (~2400 m3/ton), pulses (~4000 m3/ton), spices (~7000 m3/ton) to nuts
(~9000 m3/ton).