Hoe kan ik in de winter het nachthok van onze konijnen vorstvrij houden ?

We hebben een grote buitenren en een nachthok voor onze 8 konijnen. Nu de winter er weer aankomt wil ik graag het nachthok vorstvrij houden. Afgelopen winters hebben we bakstenen in de oven verwarmt en in kranten gewikkeld en in het hok gelegd. Is er misschien een andere manier ? Klein verwarminkje die je aan het plafond kan bevestigen ? Extra hooi krijgen ze al voor de kou en het hok heeft alleen een klein in- en uitgang voor en naar de ren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.3K

Het beste antwoord

Wij hebben zo'n kunststof plaat geplaatst in het nachthok, dit houdt tocht tegen, maar zorgt toch voor goede isolatie, frisse lucht binnen. Dit werkt al jaren heel goed!
Als jouw konijen het hele jaar al buiten hebben gestaan, hebben ze een dikke vacht kunnen opbouwen. Konijnen kunnen echt veel beter tegen kou dan soms wordt gedacht, ik heb nu al verscheidene konijnen meegemaakt doe spelen en rollen in de sneeuw :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt er zo n ventilator kacheltje inzetten die aanspringt zodra het kouder is als de ingestelde temperatuur.
Alleen die vreten wel veel stroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, die kan ik eventueel wel aan het plafond maken want het blijven knaagbeestjes. Het hoeft echt niet subtropisch warm te worden, maar vorstvrij is wel lekker voor ze. Ze vreten stroom maar het is ook niet voor iedere nacht maar afgelopen winter was het soms extreem koud en dan zit het me niet lekker als ik zelf in een warm bad lig en de konijnen zijn kou aan het lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is levensgevaarlijk. Een konijnenkooi behoort kurkdroog te zijn, dit samen met de stof van hooi en een elektrische kachel en je hebt een perfecte start van een brand. Zeker niet doen
ik denk niet dat het goed is het nachthok te verwarmen.
de overgang van binnen naar buiten is dan veel te groot.
als je zorgt dat het hok tochtvrij is, en ze hebben lekker veel hooi, zou dat voldoende moeten zijn.
zeker met 8 konijnen bij elkaar houden ze het zo prima uit.
Rieneke1
12 jaar geleden
Het plaatsen van een verwarming een een dergelijk hok is vragen om brand.

Je kunt veel beter het gehele nachthok ruim voorzien van stro.

De buitenzijde voorzien van isolatieplaten (polystyreen / tempex) en daar een regenbescherming overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Bij dwergkonijnen moet je geen stro, maar hooi gebruiken voor isolatie. Stro is te grof en kan de ogen verwonden.
Geen verwarming aanbrengen i.v.m. brandgevaar.

Mijn buren hebben hun konijn ook buiten,ook in de winter en als het extreem koud is dan dekken ze het af met een stuk afdekplastic en dit gaat prima.