Hoe krijg ik orde in mijn chaotische papierenmassa?

Ik kom om in mijn papieren. Na 3 x verhuisd te zijn, heb ik papieren van 3 adressen, nieuwe verzekeringen en 2 relaties , enz. , enz......help!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

1. Ga naar de Action.
2. Koop van de grote mappen, een perforator en een nietjesmachine.
3. Plan 2 vrije uurtjes.
4. Schrijf op elke map wat erin zit. Categoriseer alles.
5. Zet alles in zijn mapje.
( 6. Gooi alles weg wat je echt gewoon niet nodig hebt.
7. Probleem opgelost.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg een deel van je papieren op tafel. Maakt niet uit wat of hoe.
Zet naast je een stel dozen neer, met daarop de categorie, in een grove indeling: oude huis, nieuwe huis, basispapieren (dingen die niet veranderd zijn) enzovoorts.
Zo sorteer je alle papier tot het in de juiste doos ligt.
Daarna bedenken wat voor jou het handigst is voor je actuele papieren: mappen? Een ladenkastje? Tijdschriftendozen? Zorg dat je datgene hebt wat je nodig hebt.

Loop alle 'nieuwe' papieren door en bedenk een fijne indeling, bijvoorbeeld:

-wonen (huurcontract, inboedelverzekering, verhuispapieren)
- geld (rekeningafschriften, adreswijziging bank, rekeningen)
- zorg (polis zorgverzekering, adresgegevens huisarts, tandarts etc., zorgtoeslag en noem maar op)
- en elke categorie die jij handig vindt of voor jou belangrijk is.

Als je dat een beetje op orde hebt, kun je in de 'oude' papieren kijken: wat moet je nog bewaren? Moet dat alsnog in een la/map/doos of kan het in een doos 'oud maar bewaren' of kan het echt helemaal weg?

Het hoeft niet in één keer af, doe het stap voor stap en je komt er net zo goed, maar met minder frustratie.

Ik heb zelf een tijdschriftencassette op m'n bureau staan voor alle lopende rekeningen die ik eens per zoveel tijd afhandel, en twee ladenblokjes: 1 met oude papieren die bewaard moeten worden en 1 met 'actuele' papieren, met de lades (jawel) wonen, geld, werk, zorg. Zodra ik bijvoorbeeld de nieuwe zorgpolis binnenkrijg, doe ik de oude weg en stop ik de nieuwe in de lade Zorg.
Betaalde rekeningen gaan naar de juiste la en verdwijnen dan dus uit die tijdschriftenmap, die daardoor nooit te vol is.
Voor mij is dit een redelijke manier om overzicht te houden, misschien heb jij er ook iets aan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct uitbesteden! Kost je misschien wat geld (of een vriendschap ;-) maar als het mooi op orde is, spreek je de ordening (want daar komen die ordners van ;-) door en probeer je het vol goede moed zo te houden. En af en toe weer iemand erbij vragen. Want we kunnen niet overal goed in zijn, toch?