kan het kwaad wanneer je CV 'klotst'?

mijn Cv maakt sinds kort een klotsend geluid, alsof er een menging van water en lucht in zit.
Mijn huisbaas heeft mijn CV wel een tijdje geleden ontlucht, maar is het nodig dat hij dit weer komt doen?
kan het kwaad?

Toegevoegd na 3 uur:
Okee, het moet duidelijk nog eens ontlucht en/of bijgevuld worden dus, dat snap ik, maar ik ga daar zelf niet aan beginnen, daarbij kan ik niet eens in de buurt komen van de ketel, omdat ik met meer mensen samen woon.

Echter nu is het feit, dat mijn huisbaas op vakantie is tot het einde van deze maand.
Is het dringend nodig om deze te ontluchten, of kan dit wachten tot hij terug is?

De verwarming heeft tot nog toe niet aan gehoeven, en ik zou het ook wel uit kunnen zingen tot mijn huisbaas terug is van vakantie.

Maar dit het het schadelijk voor de cv / de ketel / mijn radiator ??

Want dan ga ik natuurlijk zsm. een oplossing regelen.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
11K

Antwoorden (6)

Het kan geen kwaad, behalve dat het de stroming van warm water naar je radiator kan blokkeren en je dus geen warmte meer kijgt.

Meestal is het een kwestie van even het systeem ontluchten, hetgeen normaal is om even aan het begin van de winter te doen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Je kan even kijken bij je ketel, hoe hoog de druk is. Als er geen 'groene zone' in het metertje is aangegeven: Normaal is een druk boven de 2 bar goed. Mijn ketel ontlucht ik jaarlijks. In 3 jaar tijd slechts een keer bij hoeven te vullen. Eerst ontluchten, dan de druk nakijken, en als de druk onder een goede 2 bar is gelopen, even bijvullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op den duur kan je zonder warm water komen te zitten.
van belang is dat de cv niet alleen ontlucht wordt, maar ook water bijvullen is regelmatig nodig.
Rieneke1
12 jaar geleden
Eerst ontluchten, bijvullen na een uur weer ontluchten en morgen weer ontluchten eventueel ook weer bijvullen. Houd je aan de voorschriften van de ketel, dus niet te weinig water maar zeker ook niet teveel. Als de druk te laag word kan het gebeuren dat de ketel afslaat en niet meer warm word en als dat gebeurt in het weekend snachts word je niet blij, dus gewoon even doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Drong even niet door... je huisbaas doet dat normaal? Ow... is niet standaard, meestal moet je het zelf in de gaten houden.

Toegevoegd na 9 minuten:
moet ik ook wel de vraag beantwoorden, nee kan geen kwaad, cv zal er niet snel door kapot gaan maar kan wel uit gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ontluchten van de installatie zal niet het enige zijn dat nodig is, waarschijnlijk moet er water worden bijgevuld.
Je kunt je huisbaas daarvoor vragen, maar met een klein beetje handigheid kun je dat zelf ook doen.
Meestal zit vlakbij de ketel en het rode expansievat de vulkraan van de installatie, je kunt met een slang met aan twee kanten een schroefwartel (zoals een wasmachineslang) een verbinding tussen deze kraan en de wasmachinekraan maken.
Als je dan beide kranen opent dan vul je de installatie bij tot de gewenste druk van de waterleiding.
Op de ketel zit een metertje met een rood wijzertje waar je de vuldruk kunt aflezen.
Eventuele luchtbellen zullen voor een groot deel door de zelfontluchter verdwijnen als je de ketel laat werken met alle radiatoren geheel open.
Hardnekkige gevallen kun je met de ontluchtingskraantjes op de radiatoren laten ontsnappen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de vulkraan heb je een ringsleuteltje nodig met een vierkant gat, maar je kunt ook een waterpomptang gebruiken.
De streep op het vierkante asje van de kraan geeft de richting van de opening van de kraan aan: dwars is dicht, een kwartslag verder is open.
Ontluchten van radiatoren gaat met de kleine vierkantsleuteltjes die bij de installatie horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het water klotst lijkt het me dat er een behoorlijk aantal luchtbellen zijn. Deze komen gegarandeerd op enig moment bij elkaar. Dan wordt één grote luchtbel gevormd die (vaak) de waterstroming laat stoppen. Hierdoor wordt een deel van een radiator niet warm of een deel van de CV-installatie wordt niet meer warm.

Dat er lucht in de CV zit, komt door een lek. Dit is niet goed en het is noodzaak om dit lek te vinden. Uiteindelijk verdampt al het water in de CV. Tenzij de luchtbel precies op de plek van het lek 'vast zit'.

Aan de hoeveelheid bij te vullen water en de tijdspanne hiertussen kan je zelf de ernst inschatten. In de antwoorden staan wat indicaties. Ik heb meegemaakt dat een lekje (vaak een pakking) zó klein was dat het water op het lekje al verdampte. Na een flinke tijdspanne werd het lekje zichtbaar door de erop afgezette kalkaanslag.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook antwoord geven op je vraag: of dit kwaad kan is afhankelijk van de grootte van het lek en de ingestelde watertemperatuur. De CV-ketel heeft een maximaal (temperatuur) thermostaat en (soms) een droogkook-beveiliging. Elke dag veel bijvullen en ontluchten is enkel vermoeiend, maar kan geen kwaad.

Toegevoegd na 2 uur:
Dag Ann2000. Het is moeilijk om van afstand zonder zicht een advies te geven. Hierdoor geef ik je informatie om zelf een redelijke inschatting te maken.

Het is altijd goed om te ontluchten als je hoort dat er lucht in de CV-leidingen 'zit'. In de antwoorden staat dat je dit kunt doen met een speciaal sleuteltje en op ELKE radiator zit een ontluchtingskraantje. Bij een gas-sanitair winkel kunnen ze je dit kraantje laten zien en wellicht kan je een sleuteltje lenen. Dit is niet moeilijk en ik raad je aan dit te doen. Dit doen stelt je altijd geruster.

Na ontluchten de waterdrukmeter bekijken. Deze kan op elke plek in de installatie zitten. Maar ALTIJD zichtbaar zonder moeilijke fratsen.

Deze druk hoeft niet hoog te zijn. De MINIMUMdruk is bij mij 0,7 bar. Dit is op de meter te zien met een VASTE wijzer. Vaak is ook een groen vlak aangegeven. Bij mij is dit vanaf 1,5 tot 3 bar. Een hoge druk is niet goed voor het lek. Ik adviseer het vullen met water te stoppen bij 1 bar. Dit hoeft niet precies hoor !!!!

Hierna kijk in het begin even per halfuur. Zie hoeveel de druk zakt. Is het weinig kijk dan per uur, enzovoort. Hierdoor weet je hoe ernstig het lek is EN je weet om de hoeveel tijd je moet bijvullen. Als je BINNEN 1 dag de druk zakt naar van 1 naar 0,8 bar dan =echt= maatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet kan bijvullen, dan is het beter als je ook niet je eigen radiator gaat ontluchten.
Voor de druk maakt het niet uit of er water of lucht in zit.
Als de druk in het systeem onder een bepaald niveau komt, dat stopt de cv er helemaal mee.

Eventueel kan dit ook betekenen dat je dan geen warm water meer hebt. (als het een combiketel is)

Voorlopig hoef je niks te doen, je zou je eigen radiator dicht kunnen draaien, dan klotst het tenminste niet meer bij jou.

Kan niemand bij jullie bij de ketel?