Jersey is een machinaal gefabriceerde stof waar onder andere kleding van gemaakt kan worden. Er bestaat zowel katoenen jersey alsook wollen jersey. Jersey is derhalve geen stofsoort, maar een bepaalde breibinding. Echte jersey is gebreid in de rechts-links binding.

Oorspronkelijk werden Jersey truien met de hand gebreid. Ze zijn marineblauw en bevatten het wapen van het eiland Jersey.

De stof ziet er uit als heel fijn breiwerk en heeft ook een enigszins elastische structuur in breedterichting, wat het dragen van jerseykledingstukken comfortabel maakt.

Van de katoenen jersey worden ook vaak hoeslakens voor matrassen gemaakt, die vanwege de rekbaarheid iets makkelijker om diverse formaten passen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Katoen is een grondstof en jersey is een soort stof. Jersey is een stretch en wordt ook wel tricot genoemd. Deze stof wordt wel vaak van katoen gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jersey is onder te verdelen in single en double jersey.
Wat staat voor rechts links breisels en rechts rechts breisels.
Er wordt al snel naar de naam "tricot" gegrepen als naam maar die staat ook weer specifiek voor tricot ketting breimachines waar een heel ander soort breisel op gemaakt wordt dat meestal veel minder elastisch is als inslagbreisels zoals rechts links en rechts rechts. Het zijn wel beide breisels maar met totaal verschillende eigenschappen.
Katoen is alleen een grondstof die daar ook voor gebruikt wordt, dus totaal niet relevant aan een breisel. andere grondstoffen zijn bijv. wol, zijde, linnen, acryl en polyester.
Toegevoegd op 16 mei 2018 14:34: tekst