Een egel wordt met stekels geboren. Gelukkig voor de moeder liggen deze zachte, witte stekels nog plat onder een dun huidlaagje, dat na de geboorte opdroogtwaardoor de stekels (ongeveer 100) zich enigszins oprichten en hard worden. Al na 48 uur verschijnen de eerste donkere stekels, en na een week zijn de weke witte stekels geheel vervangen door een dik pak van deze donkere en hardere stekels, na drie weken heeft het egeltje al ca. 2.000 stekels. Een egel van 3 jaar (ca. 1200 gram) heeft rond de 16.000 stekels. De stekels zijn hol, 2-3 cm. lang en 1mm dik. Onder de huid heeft de stekel een ronde verdikking, waardoor de stekel bij een val van de egel niet naar binnen slaat. De structuur van de stekel zorgt er dus voor dat een egel zichzelf niet verwondt, de stekels veren voldoende mee om een klap op te vangen zonder te breken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een volwassen egel heeft ongeveer 16.000 stekels. Dat is wel een gemiddelde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een stuk of 8.000 tot 10.000. Lang leve internet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of wil je je antwoord nog even aanpassen lala? ;-)
bij de geboorte 100
na drie weken 2000
volwassen 6000-8000
volgens de egelopvang abcoude :)
Rieneke1