Wat is precies een overlock 'naaimachine'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik las eerst een "overclock naaimachine". Ik dacht dat die extra snel zou naaien...
Ivana
12 jaar geleden
Alle uitleg is duidelijk. Wat er niet wordt vermeld: als je aan een draad trekt bij een overlockmachine, kan de hele naad in eenmaal losgaan. Je ziet dat ook vaak bij confectiezomen.
Bij een normale naaimachine met klos en spoel kan dat niet gebeuren. Hooguit kan dan de draad ergens verslijten, maar dan blijft de rest van de naad gewoon in takt.

Antwoorden (3)

Een apparaat waarmee het naaien van stoffen half-geautomatiseerd kan plaatsvinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verschil tussen een normale machine en overlockmachine ligt in de techniek waarmee de steken worden gemaakt. Bij een lockmachine borgen de lusjes elkaar; bij een normale naaimachine gebeurt dit met hulp van een kleine spoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel een lockmachine als een naaimachine heeft één of meerdere naalden met een oog vlakbij de punt, die een draad door een stuk textiel kunnen prikken. Aan de andere kant van de stof ontstaat dan een lusje. Bij een naaimachine wordt dat lusje vervolgens helemaal om een kleine spoel heen getrokken. Omdat er uit die spoel ook een draad komt, hebben we nu twee draden die om elkaar heen geslagen zijn. Omdat de lus helemaal om de spoel heen getrokken moet worden heeft de spoel maar een beperkte grootte, en moet dus regelmatig vervangen worden als de draad op raakt.

Bij een lockmachine is een kleine losse spoel niet nodig: het lusje dat door het stof werd getrokken wordt 'geborgd' door een volgende lusje, dat lusje wordt op zijn beurt weer geborgd door een volgende lusje, enzovoort. Het principe lijkt veel op haken of breien (textiel).

In principe is één klos garen genoeg om zo te naaien; de machine maakt dan een kettingsteek. Ook heel oude naaimachines, speelgoednaaimachines en naaimachines die in de hand kunnen worden gehouden werken vaak zo.

De verschillende lussen die elkaar borgen kunnen ook van meerdere klossen garen afkomstig zijn. De meeste moderne lockmachines hebben vier grote klossen garen. Drie draden maken samen een kantafwerking, en de vierde draad naait daarnaast een kettingsteek, die een dragende naad vormt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een overlock naait snijd vervolgens de resten af en werkt daarna gelijk af. Dus met normale machiene 3 handelingen nu 1. Wordt vooral in industrie gebruikt dus op confectieateliers bv.