Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb in twee maanden twee keer een muis gezien. Is de kans groot dat er een nest zit? En hoe kan ik ze (diervriendelijk) vangen?

De eerste keer zat de muis onder mijn kast en schoot toen weg, de tweede keer zag mijn huisgenoot de muis in de keuken, die toen onder mijn (gesloten) deur door mijn kamer is ingerend. Ik was er niet, dus heb het niet gezien. Nu hebben we vallen met pindakaas neergezet en muizenkorrels met pindakaas, maar ik heb ze niet meer gezien of gehoord. Kan het zijn dat die muis/muizen van andere huizen af en toe overlopen? Want het is hier meestal erg schoon. Dat ze dus alleen maar komen als er iets te halen valt?

Verder heb ik een vriendin die altijd muizen had (ze zag ze echt door de kamer rennen) en toen er achter kwam dat er een nest in haar sokkenla zat, bah! Ik vraag me nu af of er kans is dat er op mijn kamer ook een nest verstopt zit. Heb een grote kamer met veel dozen en bakken, dus zou zo maar kunnen. Maar op die ene keer na heb ik ze echt nooit gehoord, gezien of keutels/geknaagde spullen gevonden. Ik gok dat ze onder de vloer of tussen de muren zitten. Verder nog tips om ze te pakken? Wil ze liever niet doden, dat vind ik zo zielig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muizenkorrels lijken me gif... dus ook niet diervriendelijk. Ik wilde de muizen die ik destijds had, ook niet dood maken. Ik ving ze met mn blote handen en liet ze los in een bosje in de buurt. Zo had ik er al wel vijf te pakken gehad. Op een dag ving ik moeder- of vadermuis en die beet keihard in mn duim. Ik kon meteen een tetanusinjectie halen. Ik heb toen gif gestrooid en ze nooit meer teruggezien. Had het helemaal gehad met die muizen. De diervriendelijke muizenval werkte ook al niet. Ze trapten er niet in. M.i. is moorden de enige oplossing. Groeten van de muizenbeul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 in 2 maanden is niks ;) wij zien ze elke dag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er 2 in 2 maanden ziet, bestaat de kans dat het muizen zijn die alleen binnengekomen zijn omdat het buiten slecht weer was bijvoorbeeld.
Als er nesten zouden zitten, zou je er veel vaker (meer) zien of je zou ze horen of je zou vraatsporen zien of keutels.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Probeer het eens met een kooitje en een stukje kaas.
Is diervriendelijke oplossing maar lukt niet altijd helaas.

Toegevoegd na 2 minuten:
andere optie is de wipwap val kost ongeveer 18 euro.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Die wipwapval, kan je die hergebruiken?
j5m
14 jaar geleden
Zover als ik weet wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo lukt dat niet altijd? Dat was ik namelijk net van plan. Ik heb ook een muis of muizen en al pindakaas met gif neergelegd waarvan duidelijke gegeten wordt. Ze eten helaas om het gif heen lijkt het wel.
Sorry, maar waar moet je heen met een muis? Ik woon in een flat. Waar mede bewoners de boel vervuilen dus ik weel een oplossing....ben er wanhopig van. Zie de originele vragensteller.....lekker een nest met muizen. Die gaan zich dan ook weer voortplanten....zucht...... Helaas wil ik niet diervriendelijk zijn. Muizen zijn niet geheel ongevaarlijk voor de gezondheid.
j5m
14 jaar geleden
En wat dacht je van de tweede diervriendelijke optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet van plan om diervriendelijk te zijn t.o.v. muizen. Sorry. Zie mijn andere reactie. Hier heeft de stad opengelegen; rioolvernieuwing. Dat zijn geen frisse muizen. Bang ben ik er niet voor. Ik vind ze gewoon vies! Een paar jaar geleden heb ik eens een hele tijd doodstil oog in oog met een wel heel vette muis gelegen; je raad het vast al, toen ik hem bijna te pakken had was hij/zij natuurlijk veel sneller dan ik. Die kon mijn moordlustige plannen lezen hahahahah........ Maar ik ben niet echt een bruut hoor. Spinnen mogen blijven. Door de slechte zomer had ik er helaas geen die tijdelijk kwam logeren. Prima insectenvangers ook nog. Die van vorig jaar heette Slash. Naar mijn lievelings gitarist; hij was nogal groot en zwartharig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel dus dat ik dit wel een goeie tip vind hoor!!! Niet verkeerd opvatten. Ik heb al eerder muizen gehad en in de dierenwinkel muizenvallen bekeken. Maar ik wil ze gewoon weg hebben. Dood. Krijgt een ander er weer last van zie je en ze vermenigvuldigen zich nogal snel. Kunnen tegen de muur oplopen en over waslijnen enz. Ik heb hier geen zin (meer) in.
Dit is ook nog een manier. Is niet erg diervriendelijk maar wel afdoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wipwap-val (diervriendelijk muizen vangen)

Met deze metalen vangkooi vangt u op een diervriendelijke manier muizen. U kunt ze vervolgens op een andere plek, ver van uw huis, weer uitzetten. De vangkooi is gemaakt van stevig metaal en voorzien van zowel een transparant deksel als de nodige luchtgaatjes. U kunt de klep van de vangkooi openen als u de muizen wilt uitzetten. Het is niet nodig om de muizen daarbij aan te raken.
Aan beide kanten van de vangkooi is er een ingang waardoor de muis naar binnen kan lopen. In deze ingangen is echter een wip-wap mechaniek aanwezig. Door het gewicht van de muis zal de loopplank langzaam naar beneden buigen, totdat de muis aan het einde van de tunnel is. Hierdoor kan de muis de kooi binnendringen. Echter zodra de muis de loopplank heeft verlaten zal deze weer omhoogveren. Hierdoor kan de muis niet langer uit de kooi geraken. De vangkooi is geschikt om meerdere muizen in één keer mee te vangen.

Succes!!

Je kunt ook nog het volgende doen: een emmer neerzetten met iets heel lekkers erin, brood met pindakaas bijvoorbeeld.
Een plankje schuin tegen de emmer zetten, en met een beetje mazzel zal de muis erin springen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.shop4home.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=385
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets was ik ook al van plan. Deze heb ik nog nooit geprobeerd.
Ik heb gegoogled. En kwam deze lijst met manieren om van de muizen af te komen: http://www.shop4home.nl/index.php?main_page=index&cPath=87&gclid=CIqTzenSuKsCFcWDDgodSxFOsg

Een vriendin texte net dat ik pepermuntolie op stokje moest doen en overal neerleggen waar de muizen komen. Hoe weet ik waar ik muizen allemaal komen? (Zie je vriendin's sokkenlade!!)
Ikzelf heb er namelijk ook last van. Er staar al een klein bakje met pindakaas vermengd met muizengif. Maar deze beestjes zijn erg slim hoor. Ze halen het gif eruit! Ik zag vandaag dat er weer van gegeten was. Dus ik heb nog steeds ongewenst gezelschap. Ik heb ook veel dozen staan en ben soms bang wat ik daar aantref. Ik zag namelijk nogal en kleine muis en/of muizen rondrennen.....

http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/10384-vang-muizen-met-pindakaas.html

Al die mensen en hun diervriendelijkheid vind ik erg mooi maar muizen kunnen wel degelijk schadelijk zijn voor onze gezondheid. Ze brengen namelijk ook ziektes over. Bij mij renden ze over mijn aanrecht. Nou, dat wil ik echt niet. Heb al een chronische ziekte. Het liefst had ik een kat. Heb ik ook altijd gehad. Dat is gezellig en ook het meest effectieve al zou ik om die reden geen kat nemen. Maar ja, de flat is te klein en zo'n beest heeft geen leven hier.

Als laatste hier nog wat info over muizen en hopelijk komen jij en ik er vanaf want het is echt niet gezond!
http://www.gezond.amsterdam.nl/Infectieziekten--hygine/Dierplaagbeheersing/overzicht-dieren/Muizen

Succes aan ons! ;) :)

Toegevoegd na 12 uur:
Zie net dat de laatste link niet naar het bewuste artikel leidt maar als je door zoekt op die website of ff verder google vind je dezelfde info. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie net dat de laatste link niet naar het bewuste artikel leidt maar als je door zoekt op die website of ff verder google vind je dezelfde info. Succes!
Je neemt een emmer en een plankje. Je doet een stukje kaas in de emmer en zet het plankje er schuin tegenaan. Moet tot de rand komen zodat de muis naar boven kan lopen. Hij wil naar de kaas dus valt hij in de emmer. Dit is een diervriendelijke manier want je hoeft de muis alleen nog maar ergens buiten los te laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook goeie! Wordt straks direct uitgevoerd. Maar of die muis er niet uit kan betwijfel ik. Heb al ergens geschreven: muizen kunnen tegen muren oplopen en ook over waslijnen heen lopen....Toch proberen en dan is het R.I.P. muis als het lukt. Sorry als ik je shockeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij shockeer je niet. Een muis is bij mij ook R.I.P. ;-) Heb er zelfs een met de achterkant van een stoffer doodgeslagen, (was wel een rotwerkje, dat wel) maar dat vertel ik toch niet aan die tere kinderzieltjes van tegenwoordig?! Tegenwoordig noemt iedereen zich hypersensitief of iets van die strekking. Ik noem dat aanstellerij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is geen leuk werkje nee....zo "hypersensitief" ben ik ook nog wel hoor, getver...maar ja, het wil maar niet tot mensen doordringen dat muizen dus ziektes kunnen overbrengen. En om hem te killen lijkt me ook een rotwerk. Heb een kat van me eens een muis zien martelen...eewwwwww....
Ze zijn gewoon smerig maar zien er schattig uit. Zelfs de GGD waarschuwt er voor. Heb ik een link over gepost. Mensen kijken nog nauwelijks naar elkaar om maar o wee, een zielige muis...tjsa...:-D Get, ik heb geen goeie lengte plank dus die moet ik ff laten zagen. En wel lekker iemand die het snapt: je bent echt de eerste! En in de dierenwinkel vorige zomer waar men toch erg dierenlievend is vonden ze dat ik er vanaf moest. Ik zag net dat er weer van de gif-pindakaas is gegeten. Morgen maar eens verversen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd van dieren maar als een muis op 4 poten bij mij binnen komt gaat hij er wel met de pootjes omhoog weer uit. 'k Heb wel een beetje medelijden met zo'n beest maar dan had hij maar geen muis moeten worden, of niet moeten binnenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL!
Werd net wakker; kan niet meer slapen (niet door die muis(zen) hoor) dus ik weer ff checken: weer van de pindakaas gegeten hoor. Maar de gifkorrels zitten er gewoon nog in en liggen er naast.....grrrrrr.....nu hoop ik maar dat er toch wat van dat gif de pindakaas aangetast heeft???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En? Zijn er al dooien gevallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk niet! De kreng(en) zijn niet meer dood te krijgen zeg!! Ik had een heel klein schaaltje gifkorrels gemengd met pindakaas dus: nou, die is op en de korrels liggen er nog in. Is ff kijken wat er nu gebeurd? Van de losse korrels die nog op twee plekken liggen wordt ook niet gegeten. Vroeger legde je 6 korrels rattengif neer en weg waren ze!! Maar ja, mag niet meer. Er mag niks meer...maar da's een ander verhaal.
Een paar zomers geleden had ik dat ook herinnerde ik me opeens weer. Had ik kaas neergelegd in zo'n klapval. Die pakte ze ook zonder dat er wat gebeurde. De korrels hebben er nog een weken gelegen maar de muis(zen) waren weg en bleven weg tot aan vorige week. Soms liep ik ze kruisend achterna te rennen met nogal flinke krachttermen. Hahahahah, buren werden ook bijna verjaagd!
Ik heb hieronder nog meer "muizen vragen" zitten lezen. En een herinnerde me aan die muizen van een paar jaar geleden. Iemand schreef dat ze buren van een boerderij waren en dat ze af en toe een muis hadden. Maar die lieten ze gewoon gaan. Bergen al het eten goed op en dan verdween die muis om kennelijk ergens anders eten te gaan zoeken. Dat doe ik nu ook maar voorlopig....want als je al die antwoorden leest wat mensen proberen en geprobeerd hebben...nou...Dat van die emmer kwam ik ook een paar tegen. Ik ben er klaar mee....als ik er weer een zie ga ik er weer krijsend achteraan en dan schiet dat kreng van hot naar her...en niks te eten dan gif en ik die m'n stoffer en blik nu gebruik na alles wat ik eet. Je kan hier van de vloer eten maar er ligt helaas niks behalve gifkorrels dan.
Viel me overigens op hoe liefdadig mensen t.o.v. gore muizen zijn zeg, ongelofelijk, zo zouden ze nu eens met elkaar om moeten gaan!!! (Jouw naam onthoud ik wel; laat het je nog wel eens weten :) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dit nog: kreeg ook nog een tip van een vriendin: moest latjes met pepermuntolie neerleggen OVERAL waar ze langs lopen....ach, ja....
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing