Mijn thermometer is op de grond gevallen. Nu zakt het kwik niet meer naar beneden. Weet iemand hier een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.4K

Het beste antwoord

Als je thermometer op het oog nog wel heel is, kan je hem 'afslaan': Het puntje met kwik uit je hand laten steken, en dan met je hand een sterke zwaai/slag beweging maken, alsof je alle kwik uit het buisje naar het reservoirtje wilt slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het "afslaan" zoals bij een oude koortsthermometer niet werkt dan kun je hem voorzichtig verwarmen tot de kwikzuil helemaal boven komt.
Pas wel op dat je onmiddelijk stopt als het kwik helemaal boven komt, als je iets verder verwarmt knapt de thermometer en zit je met losse kwikdruppels.
(gevaar van kwikvergiftiging door kwikdamp)