hoe verzorg je een pitahaya (drakenvrucht)?

ik heb een klein en jong plantje. maar ik wil hem wel goed verzorgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.9K

Het beste antwoord

Pitahaya, Drakenvrucht

Hylocereus undatus

Kweekhandleiding en verzorging.

Familie: cactus familie

De Pitahaya is een klimmende cactus die gekweekt wordt voor de zoete en aromatische vruchten. Deze zijn vitaminerijk en kunnen zo uit de hand gegeten worden, maar zijn ook erg decoratief in desserts en bij ijs. De plant is vrijwel doornloos en een snelle groeier, oorspronkelijk uit midden Amerika, maar nu overal gekweekt. Een toegift zijn de gigantische bloemen, sterk naar jasmijn geurend. De plant bloeit makkelijk, maar iedere bloem gaat maar 1 nacht open, waarna er met de hand bestoven moet worden. Laat opblijven dus, want de vleermuizen die dit karwijtje normaal doen zullen wel niet langskomen.

Erg makkelijk te kweken, een plant voor in pot die buiten gekweekt kan worden, het is een klimmer die dus steun nodig heeft, een muur in de zon is het meest geschikt. Het wordt een flinke plant! Binnen op een zonnige plek kan ook. Matig gieten en regelmatig voeden. In het najaar, voor het gaat vriezen, kan de plant flink teruggeknipt worden en op een lichte plaats, die koel mag zijn, worden overwinterd. Nauwelijks meer gieten, de plant mag niet meer groeien.

Opkweek uit zaad:

Zaaien in een mengsel van scherp zand en potgrond binnenshuis, zonnig en warm opkweken. Eerst vochtig houden onder folie, tot het plantje twee volgroeide kiemblaadjes heeft. Dan droog houden om het cactus stadium te stimuleren. Regelmatig verpotten en mesten, de volwassen plant hoeft echter niet in een erg grote kuip, een 30 cm pot volstaat meestal. Kan in de zomer buiten, liever niet aan temperaturen onder 10 graden blootstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks :-)