Ons huis heeft een (familie)wapen op de gevel hoe kom ik erachter waar deze vandaan komt en wat de betekennis is?

Het wapen bevat o.a. een schild met daarop iets wat lijkt op kantelen, een bij, 8 cirkels gegroepeerd als vierkant. Daarboven een ridderhelm met vizier en lovers. Daarboven op de top van het dak een bijenkorf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
foto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja..Foto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke plaats?

Antwoorden (5)

met die beschrijving kom je niet echt ver, maar ik heb een site gevonden waar je misschien verder mee komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar je woont weet ik niet maar veel gemeentes hebben tegenwoordig een oudheidskamer waar ook archieven te vinden zijn. Vaak kun je dat soort informatie daar vinden.
Dus contact opnemen met de gemeente, dan kom je vast verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google je adres (straatnaam en huisnummer en eventueel plaatsnaam)
Als je daar niks op kan vinden alleen op staat en plaats.

Waarschijnlijk zal je veel geschiedenis vinden en met een beetje geluk al wat namen.

Bij de gemeente liggen ergens plattegronden en bouwtekeningen van bijna alle huizen,
Dat kan je meestal gratis inzien.
Vaak zit daar ook andere informatie bij zoals wie het huis heeft laten bouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in Harlingen en veel panden hebben gevelstenen..'n soort relief voorstelling. 'T kan 'n familie wapen zijn of 't zegt iets over wie/wat er ooit in zat gevestigd. Dus om er meer over uit te vinden zou je je eigen plaatsnaam + gevelstenen kunnen "googlen". Of gevelstenen + symbolen/symboliek.

Toegevoegd na 2 uur:
Die bijenkorf kan ook duiden op,zo las ik,'n honingmaker en of koekenbakker..of 'n waskaarsenfabriek..vruchtbare nijverheid of het roomse geloof. (google)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De imkerij zal een grote rol hebben gespeeld binnen de familie. Zie bijvoorbeeld ook http://www.wazamar.org/Genealogieen/Hendrikus-Koops/familiewapen-KOOPS.htm
En blijkbaar is er een adellijke oorsprong. De ridder met vizierhelm geeft dat aan. Maar je zult eerst onderzoek moeten doen naar de voorvader die als eerste het wapen ging voeren. Zie voor literatuur http://194.171.109.12/page/462#subpage395
Amadea