Wat is belangrijk om te checken in een voorlopig koopcontract?

Heb ik namelijk vandaag ontvangen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (3)

Prijs, voorwaarden, bedingen en andere mogelijkheden om te ontbinden bijvoorbeeld als bij technische controle zou blijken dat het slecht pand is, naw gegevens, of er erf-dienstbaarheden en/of gebreken genoemd worden etc.

Eigenlijk alles dus, an als er iets staat dat je niet helemaal begrijpt vooral nog drie keer lezen of navraag doen. Bedenk dat een "voorlopig" koopcontract helemaal niet zo voorlopig is als de tekst doet voorkomen. Je gaat een bindende overeenkomst aan die je heel veel geld kan gaan kosten, je kunt er meestal alleen onderuit wanneer je binnen drie weken aan kan tonen dat je geen financiering (meer) kunt krijgen tegen een geldig tarief of wanneer je specifiek andere bedingen hebt afgesproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorwaarden om te ontbinden. Een voorval wat ik pas meemaakte was voor een erg duur appartement, waartegenover (zonder medeweten van de nieuwe bewoners) een zigeunerkamp was gepland.

In het voorlopig koopcontract stond een ontbindende voorwaarde dat er in een straal van 500 meter geen waardeverlagende woonmogelijkheden mochten worden ingericht.

De koop is vanwege die voorwaarde ontbonden.
paulus811
14 jaar geleden
Je moet het hele contract goed nalezen, alles is van belang.

Als er spullen in het huis achtergelaten worden (staat ook in het v.k.c) zoals gordijnen, kasten (bijv. in de berging) en dergelijke, moet je zeker op het volgende letten:

Voordat je gaat tekenen bij de makelaar altijd het huis eerst controleren! Als er dan nog spullen staan die er volgens het v.k.c niet horen te staan kun je een x bedrag bij de notaris achterhouden.

Je stelt de verkoper op de hoogte dat hij deze spullen is vergeten weg te halen en dat jij het x bedrag nodig heb om dit te laten doen.

Onze verkoper had zijn kasten in de berging laten staan, 500 euro achter gehouden om hem direct een oplossing te laten maken. Hij heeft dit niet gedaan en wij hebben minder betaald.