Wat komt er allemaal bij kojken als je een huis koopt in het buitenland?

Tot nu toe is het alleen maar een droom van mij en ik weet niet of die ooit waar wordt. Ik zou graag een huis of appartement willen hebben in een land waar ik erg veel van houd, maar mijn man is ertegen omdat we niet weten wat daar allemaal bij komt kijken..
Ik wil eigenlijk gewoon een vaste plek daar hebben waar we naartoe kunnen zonder steeds in een hotel, bij familie of vrienden te moeten verblijven. Het is dus niet de bedoeling om daar permanent te gaan wonen, alleen om een pied á terre te hebben.
Moet je toestemming van de stad van je keuze hebben om daar een huis te mogen kopen? Hoe zit het met OZB? En zo zijn er nog heel veel vragen. Er zijn hier vast veel mensen met veel ervaring. Graag wat advies.

Toegevoegd na 19 uur:
Mag ik de goegemeente er nogmaals op attent maken dat ik niet wil emigreren? En veel mensen stellen mij nu vragen. Lieve mensen, dat zijn de vragen die ik jullie wilde stellen, maar ik wilde geen waslijst met vragen van hier tot Tokiyo schrijven. Ik weet dat er veel GV-ers in het buitenland wonen: ervaringsdeskundigen dus. Natuurlijk vaar ik niet blind op de antwoorden van de GV-ers, maar ze helpen me wel een heel eind op weg, dus kom maar op met jullie bedenkingen, ervaringen, kritische opmerkingen. Ik ben jullie zeer dankbaar voor jullie moeite.

14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Om te overwegen te emigreren moet je eerst en vooral weten naar welk land je wilt, en hoe daar de boel geregeld is. Zeker is dat er bij een emigratie heel wat meer komt kijken dan je in eerste instantie denkt, dus je tevoren goed en grondig laten voorlichten (niet door mensen op GV) is absoluut een must.

Voor een tweede huisje liggen de zaken natuurlijk wel wat makkelijker ; je hebt dan niet te maken met zaken als verzekeringen, ziekenfonds, buitenlandse bankrekening, Nederlandse of Buitenlandse belastingplicht, scholen voor de kinderen en dergelijke. Eigenlijk is het in dat geval meer het hebben van een vast vakantiehuisje, waarbij de belangrijkste overweging is of je het wel of niet gaat verhuren als je er zelf niet in zit. Ook onder het kopje 'tweede huis' is via Google alle informatie te vinden die je moet hebben. En ook daarbij is het land van bestemming de belangrijkste factor.

Voor zaken als OZB, hypotheekrenteaftrek (als je hier bijv. een huurhuis hebt ??) en dergelijke, kun je ook bij de belastingdienst te recht.

Laat het feit dat het wellicht even wat uitzoek- en regelwerk is je er natuurlijk niet van weerhouden een tweede huisje in het buitenland te zoeken. Maar bekijk zeker ook of incidenteel iets huren (van iemand die wel die stap heeft gezet) wellicht meer bij je past.

Misschien is onderstaandesite alvast een goed vertrekpunt ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Per land gelden uiteenlopende voorschriften, als je eerst het land van bestemming noemt, kan er misschien een duidelijk antwoord gegeven worden. Maar in veel Europeesche (EU) landen zul je zonder al te veel problemen een huis kunnen kopen, en veelal zonder toestemming van een gemeenteraad van een bepaalde plaats.Ook zul je OZB in sommige landen moeten betalen, maar het is allemaal niet precies te zeggen, zolang je geen vast omlijnd plan hebt, waar je heen zou willen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een grote stap. Zelf heb ik wat huizen in het buitenland. Deze niet gekocht, maar geerfd.

Wat zijn eventuele problemen:

- De taal (Je zal heel veel papierwerk moeten afhandelen, en zonden 100% beheersing van de taal loop je snel in een fuik)

- Regelgeving is anders: Ik woon in Duitsland en zelfs hier is simpele regelgeving anders. Zo is het in Duitsland niet mogelijk een huis onder voorbehoudt van financiering te kopen; Kopen is kopen. Je betaald de verkopende makelaar. Om eens een paar duidelijke dingen te noemen.

- Financiering: Gaat jouw bank een huis in het buitenland betalen? Waarschijnlijk niet. Ze hebben nl geen mogelijkheden een huis in het buitenland op te eisen. Maar als je in het buitenland een hypotheek aanvraagt, krijg je die wel? Elk land heeft zijn eigen regels als het om dit soort leningen gaat

- Kopersgarantie: Je koop een woning en het dak stort in na 1 week. Wie is er aan de beurt o mde rekening te betalen? In Nederland is dat een duidelijk geval van verborgen gebrek, als je nog niet aan het klussen bent. In het buitenland kan dat anders liggen

En zo zijn er tientallen practische dingen te bedenken:
- Inbraak: Hoe je huis beschermen?
- Verval & Onderhoud: Hoe ga je dat regelen
- Winter: VErwarmen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Paspoorten en/of rijbewijs laten verlengen (indien het op korte termijn verloopt). Eventueel kinderen bij laten schrijven in beide paspoorten.
2. Internationaal uittreksel geboorteregister van alle gezinsleden.
3. Internationaal uittreksel van huwelijksakte.
4. Maak voldoende pasfoto's en kopieen van de paspoorten.
5. In meeste landen regelt u een verblijfsvergunning pas als u geëmigreerd bent.
6. Overweeg of u het nodig vindt om uw diploma's te laten waarmerken en vertalen.
7. Uitschrijvingsbewijs bevolkingsregister 5 dagen voordat u verhuist. Misschien ook verstandig een bewijs van goed gedrag aan te vragen.
8. Let ook op eisen t.a.v. inenting van huisdieren, dit moet zeer tijdig gebeuren.
9. Reisdocumenten (tickets, etc.) incl. reisverzekering regelen.
10. Zorg ook dat familie, vrienden, kennissen en instellingen op de hoogte zijn van uw vertrek (zie checklist Verhuizing doorgeven).
11. Organiseer voor uzelf en kinderen een afscheidsfeest (vergeet de buren niet).
12. Controleer ook alle abonnementen (door bijv. oude rekeningen door te lopen) en zeg deze op.
13. Vraag ook aan uw huisarts of behandelende specialisten of het mogelijk medische dossiers mee te nemen.
14. Opzeggen van onderhoudsabonnementen (cv, geiser, combiketel, schoorsteenveger, glazenwasser etc.)
15. Opzeggen gas, elektriciteit, water, kabel TV, telefoon, GSM, Internet.
16. Opzeggen kinderbijslag, bankrekeningen (neem een Rekening Courant of gebruik abonnement voor Internet Bankieren).
17. Annuleren of continueren verzekeringen, denk ook aan het inwisselen van winkelzegels, airmiles, spaarcoupons e.d.
18. Open alvast een internationaal e-mail adres (bijv. Hotmail).
19. Belastingdienst inlichten inzake vertrek uit Nederland. Als u zich uitschrijft bij uw gemeente dan geeft de gemeente dat door aan de Belastingdienst.
20. Als u op dit moment een uitkering krijgt via de Ziektewet- of Werkeloosheidsuitkering moet u ze informeren over uw emigratie en vragen om de benodigde formulieren.
21. Neem contact op met uw Pensioenfonds (het pensioen dat u tot nu toe hebt opgebouwd blijft staan en wordt op uw 65e uitgekeerd waar u dan ook ter wereld bent).

De chekclijst is veel langer lees verder op

http://www.checklistpagina.nl/checklist.php?cl=Emigreren

Veel informatie kan je vinden op:

http://emigratie.startpagina.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf een huis in het buitenland gehad. Waar je op moet letten is dat je in sommige landen Belasting Tweede Huis betaald (een vorm om de 'rijke' buitenlander af te knijpen). Daarnaast is het handig om met de buren goed contact te hebben. Je kan daar een sleutel afgeven voor noodgevallen. Naast onderhoud aan het huis, moet je zeker denken aan onderhoud van de tuin. Als je in de zomer 4 weken niet komt, dan kan je de volgende keer je lol op met grasmaaien. Als je dan alleen voor een weekend komt, ben je alleen met de tuin bezig. Misschien kan je met de buren afspreken dat zij je tuin een beetje in toom houden voor een geringe vergoeding.

Ook een bankrekening in het betreffende land is aan te raden, want je krijgt veel locale rekeningen (gas, water, tv, telefoon).

Als je geen specifieke locatie hebt, kies dan een locatie op 2-3 uur rijden. Dan kan je op vrijdag na je werk erheen, en zondagavond na het eten weer terug. Bij langere reistijden loont het niet om kort te gaan.

Kijk ook of er in de buurt bezienswaardigheden zijn, of activiteiten. Dan kan je eventueel als je langere tijd niet die kant op gaat, misschien je huisje als vakantiehuis verhuren (als je dat wilt). Voor mij geen optie, maar ik ken veel mensen die dat wel doen.

Helaas ben ik niet meer instaat om een tweede huis er op na te houden, maar als mijn lichaam dat zou toelaten zou ik zo weer een huisje hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil het niet meer: je moet zo'n tweede huis onderhouden en als je er bent ben je een groot deel van de tijd bezig met de tuin. Het rijden van en naar (ik zat op 1400 km afstand) werd steeds zwaarder.
Als je naar Frankrijk wilt verhuizen, dan heb ik veel informatie voor je . Geef maar aan of je die per email wilt ontvangen. Het verschil met verhuizen naar Deventer is niet echt groter dan verhuizen naar een ander land in de EU. Maar breekpunt is vaak dat je de taal niet spreekt. Dan kom je er weliswaar wel, maar vereenzaamt, terwijl jouw kinderen in geen tijd de taal op school leren. Kinderen zijn geen probleem. Je meot natuurlijk wel economisch in staat zijn om te verhuizen, dat spreekt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een tweede huis wilt kopen is het heel makkelijk: leer de taal; ga niet tever weg wonen (ik zat op 1500 km) en koop niet teveel grond als je niet echt dol bent op tuinieren (ik had 7000 m3 en dat is veel te veel)