is een aardpen voor de jacuzzi nodig?

Beste lezers
Sinds vorige maand ben ik de trotse eigenaar van een oude jacuzzi.
Nou had ik alleen mezelf bij geëlektrocuteerd, blijkbaar was de pomp stuk gegaan en volgelopen met water.
Hier kwam ik achter toen ik in vol ornaat (zwembroek ,slippers, handdoekje) even voelde of het water lekker was voordat ik er in zou stappen.
Na 2 keer voelen en dus 2 keer auw (ezel) alles uitgezet.
Vraag 1 : hoort er bij kortsluiting niet een stop door te gaan?
Vraag 2 : helpt het als ik de jacuzzi een eigen aarde geef dmv een aardpin ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

Een eigen aarpin/pen lijkt mij niet zo'n goed idee, bij kortsluiting zoals je die had met de pomp heb je te maken 16A+grote knal voordat de zekering eruit vliegt. Met een geaarde aansluiting naar je huisinstallatie heb je bij het minste of geringste lekstroompje een verbreking d..m.v. de aardlekschakelaar... lijkt mij de te prefereren optie....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom is een aardpen geen goed idee?.. een metalen ligbad of douchebak moet ook geaard worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een ligbad heb je niet te maken met 220V/16A.... in natte ruimte hebben stopcontacten een scheidingstrafo voor scheerapparaten e.d.
Nu heeft de Jacuzzi een pomp+warmte element die tensamen misschien meer dan 3000W trekken... Kortsluiting via een aardpen door lekkage van de pomp geeft een knal die nog lang nasuist in je oortjes. Het is gewoon niet zo'n veilig idee dat als er stroom lekt eerst een flink aantal A moet ontstaan vooraleer de zekering eruit springt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"en metalen ligbad of douchebak moet ook geaard worden"
Ja, maar die loopt als het goed is over de aardlekschakelaar dude!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dude??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Chap dan?