Mijn houten deur zit klem door vocht, hoe kan ik het losser maken?

Hallo,

Een houten deur gaat moeilijk open en dicht .Ik vermoed
een klemmende deur.door de hoge vochtgehalte en langdurig regen).

Wat kun je zelf doen om de deur losser te krijgen?
(zonder enig voorkennis en met 2 linkerhanden).
Gereedschap kan ik aanschaffen (mits het niet te duur is).

Of gaat dit vanzelf over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
31.3K

Het beste antwoord

Mijn (nieuwe) schuurdeur deed het ook, daar heb ik elke keer iets afgeschaafd tot het ophield (want na 1x schaven was hij ok maar in een volgende vochtperiode klemde hij weer.

Eens is het ok, ik was dit voorjaar klaar met schaven en met dit natte weer gaat het nog prima.

Mijn deur is van dat tuin hout dus dat hoeft verder ook niet veel. Is het een gewone deur zou ik na het schaven niet gelijk gaan lakken, kans is groot dat het niet genoeg is. Dus nu schaven, tijd wachten en aan het eind van de herfst lakken als het probleem verholpen is
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

klein stukje afschaven, daarna schuren, ontvetten, grondlak, schuren, ontvetten en aflakken, doe je dit niet zit je regelmatig met dit probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wacht even af, het weer in de afgelopen week is zeer extreem geweest, niet alleen wat de regen betreft, maar vooral vanwegen de zeer hoge luchtvochtigheid.
Dus gaat het vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klemt de deur aan één kant of aan twee kanten?

Het is misschien mogelijk de deur iets te verstellen in de richting van de scharnieren.
Anders scharnier iets dieper leggen. (scharnier eruit, wat hout wegsteken met een beitel, scharnier er weer in)
(dit kan dus alleen maar als er aan de scharnierkant ruimte is)

Anders met een schaafmachine of een bandschuurmachine er wat af halen.
Haal er een paar millimeter af (best veel dus) want als je gaat schilderen wordt het weer iets dikker. Anders blijf je bezig.

Soms is het makkelijk wat uit het kozijn te halen.
Want bij de deur met je ook nog rekening houden met het slot.