Welke soorten glas zijn er (dubbe, triple, HR, HR++) en wat scheelt het in de isolatie?

Er zijn diverse glassoorten voor het raam. Het is te achterhalen wat ze kosten, maar wat is nu het verschil in de opbrengsten? Hoeveel scheelt het in de energierekening tussen dubbelglas en driedubbel of HR++ of weet ik veel welke soorten er bestaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in de markt: inbraakwerend glas, word steeds populairder omdat inbraak steeds vaker plaatsvind door het breken van ramen in plaats van sloten.

Het beste antwoord

Soorten isolatieglas
Tegenwoordig wordt HR glas gebruikt ipv gewoon dubbel glas, dit HR glas gebruikt een rendement glas die tot drie maal hoger rendement heeft. Daar waar normaal dubbel glas vaak gevuld is met droge lucht, bevat HR isolatieglas vaak een inert edelgas zoals argon. Deze edelgassen reageren bijna niet op de warmte en isoleren daardoor beter dan gewone lucht. Om het rendement nog hoger te maken zit er aan de binnenzijde van alle HR glassoorten een coating, die de warmte weerkaatst maar het zonlicht zo veel mogelijk door laat.

Geluidswerend
Isolatie glas isoleert niet alleen de warmte maar houd ook veel geluid tegen. Het glas heeft meestal verschillende diktes, waarbij het dikste glas zich aan de buitenkant bevindt. Door dit verschil in dikte laten de beide glasplaten verschillende geluidsfrequenties beter door, waardoor het totale isolatieglas isolerend werkt voor het geluid.

Zonwerend isolatieglas
In sommige woonsituaties (gebouwen met veel glas) , is het handig om zonwerend isolatieglas te gebruiken waardoor een comfortabele temperatuur in huis ontstaat. Om dit effect te bereiken wordt er een metaallaag aangebracht aan de binnenkant van het zonwerende isolatieglas, hierdoor wordt het zonlicht nog meer weerkaatst.

Hoeveel besparen
Isolatieglas is dus ontwikkelt om energie te besparen,

Voor- en nadelen:
Isolerend glas: ieder soort glas dat beter isoleert dan enkel glas. Isolerend glas kan bestaand uit twee of zelfs drie glasplaten gescheiden door een medium (vaak lucht of n inert gas, die de warmte niet goed kan opnemen, waardoor het binnen warm en buiten koel blijft vv)/

Het vervangen van normaal glas met isolatieglas leidt tot een forse energiebesparing waardoor de aanschaf voor zowel het milieu als je portemonnee gunstig is. Over het algemeen gaat de energierekening in een gemiddelde woonsituatie omlaag met €200,- tot €300,- per jaar. Verder zal de temperatuur in huis constanter zijn waardoor de thermostaat een standje lager gezet kan worden. Met isolatieglas isoleer je ook het geluid en heb je nog de optie om de zon te weren.

Nadeel isolatieglas: laat minder licht door tov normaal glas zonder coating. Verschil is in intensiteit te verwaarlozen en valt het bijna niet op, pas als je meerdere glassoorten langs elkaar zet is dit verschil te zien.
Isolatieglas isoleert dermate goed dat het kan voorkomen dat ’s ochtends de ruiten aan de buitenkant tijdelijk beslagen zijn door condensatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Triple is voor een woonhuis m.i. niet zo voor de hand liggend.
HR++ is in feite een doorontwikkeling van de voorzetramen, dubbel glas, HR+ etc.
Door toepassing van een extra isolerende laag tussen / op het glas wordt een grotere isolerende waarde verkregen.
De isolerende werking van HR++ is dusdanig groot dat er bij bepaalde weertypen ('s ochtends) zelfs condensvorming aan de buitenzijde van de woning op het glas kan ontstaan, wat maar aangeeft hoe goed de warmte wordt vastgehouden.
Door een andere doorzicht wel glas met eenzelfde waarde naast elkaar plaatsen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat het in de energierekening scheelt is moeilijk te zeggen omdat dit mede afhankelijk is van de bouwkwaliteit en isolatie / afdichting van / in de rest van de woning en de frequentie van in- en uitlopen.
(bij een gezin met kinderen zullen de deuren vaker openzwaaien dan bij b.v. kinderloze tweeverdieners die buitenshuis werken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik heb ook HR++ glas. En condensvorming komt vaak voor. Ik vind het niet storend, kwestie van wennen.
Het grote voordeel vind ik, is dat je je hand tot een cm voor het glas kan houden en dat je dan geen kou voelt.
Daardoor maakt dit glas het wonen heel aangenaam.
Het HR++ heeft naast de beste thermische isolatiewaarde nog een ander groot voordeel: het houdt voor een groot gedeelte (meer dan 20 dB) de elektromagnetische straling (van bijvoorbeeld eventuele zendmasten in de buurt) tegen! En dit is waarschijnlijk beter voor je gezondheid (de mensen die geld verdienen aan deze straling denken hier anders over) .