hoe maak ik een koppeling zodat ik één lamp vanuit 2 aparte schakelaars uit en aan kan doen?

op mn slaapkamer (vroege zolder) heb ik een lamp die ik beneden kan aandoen en boven uitdoen (aan de mezzanine). Maar als ik dan de volgende dag diezelfde lamp beneden terug weer wil aandoen, moet ik eerst naar boven om ze uit te doen aan de mezzanine, anders gebeurt er niks.
kan ik de schakeling zo maken dat ik de lamp aan beide schakelaars uit en aan kan doen? zo ja, hoe?

Weet jij het antwoord?

/2500

wat jij nodig hebt is een wisselschakelaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakeling

Hiervoor heeft u een wisselschakeling nodig. U moet daarvoor 2 wisselschakelaars monteren maar wel met de juiste bedrading ertussen. De schakeling kan u zien op de foto en is vrij simpel als u goed de tekening volgt. Als u nog problemen heeft laat maar weten via deze link.

dat kan met een hotelschakeling,je moet dan kruis schakelaars gebruiken,maar wel zorgen dat je een gesloten 0 circuit hebt

De wisselschakeling (of hotelschakeling) ziet er schematisch zo uit:

deze lamp is wel aangesloten als wisselschakeling (lamp op 2 plaatsen te bedienen) maar er zet ergens op 1 van de 2 schakelaars een draad omgewisseld, dit even uitzoeken en je kunt op beide de schakelaars de lamp weer bedienen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100