hoe maak ik een koppeling zodat ik één lamp vanuit 2 aparte schakelaars uit en aan kan doen?

op mn slaapkamer (vroege zolder) heb ik een lamp die ik beneden kan aandoen en boven uitdoen (aan de mezzanine). Maar als ik dan de volgende dag diezelfde lamp beneden terug weer wil aandoen, moet ik eerst naar boven om ze uit te doen aan de mezzanine, anders gebeurt er niks.
kan ik de schakeling zo maken dat ik de lamp aan beide schakelaars uit en aan kan doen? zo ja, hoe?

11 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je moet de P-contacten van de 2 schakelaars met elkaar verbinden.
Je hebt wel verschillende variaties voor de rest van de contacten. (zie andere antwoorden b.v.)
Alleen de Franse schakeling is hier verboden. Je mag in Nederland nl. niet de Fase (L) schakelen. (Bruine draad). Het moeten wel wisselschakelaars zijn, (3 contactpunten) maar geen zorgen, de bouwmarkt verkoopt al decennia geen normale enkelpolige (2 contactpunten) meer. Dus als je al 1 of 2 schakelaars hebt liggen dan zal deze ongetwijfeld geschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk is dit de beste manier:
De bruine draad zet je op de L-contact van wisselschakelaar 1. Vanaf de andere 2 contacten trek je zwarte draden naar de andere wisselschakelaar. Maak niet uit welke, als het maar niet op de L is.
Deze L sluit je aan met ene zwarte draad op de lamp. (middencontact).
De andere contact van de lamp sluit je aan op de blauwe draad, zoals je die in elke centraaldoos hebt. Als er nog aarde op de lamp aanwezig is (PE) dan sluit je die aan op de groengele draad.

Het beste antwoord

Zo'n schakeling wordt een hotel- of wisselschakeling genoemd.
In de link naar wikipedia staat het principe uitgelegd, op het schema is het kruis in de cirkel een lamp, de andere twee elementen zijn natuurlijk de schakelaars.
In de tweede link staat meer over de te volgen stappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wat jij nodig hebt is een wisselschakelaar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselschakeling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hiervoor heeft u een wisselschakeling nodig.
U moet daarvoor 2 wisselschakelaars monteren maar wel met de juiste bedrading ertussen.
De schakeling kan u zien op de foto en is vrij simpel als u goed de tekening volgt.
Als u nog problemen heeft laat maar weten via deze link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan met een hotelschakeling,je moet dan kruis schakelaars gebruiken,maar wel zorgen dat je een gesloten 0 circuit hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wisselschakeling (of hotelschakeling) ziet er schematisch zo uit:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze lamp is wel aangesloten als wisselschakeling (lamp op 2 plaatsen te bedienen) maar er zet ergens op 1 van de 2 schakelaars een draad omgewisseld, dit even uitzoeken en je kunt op beide de schakelaars de lamp weer bedienen