Wat moet je doen bij een lokale stroomstoring in je huis?

Hallo,

In mijn huis valt er regelmatig (1x per maand)
de stroom uit. Om de stroom weer aan te krijgen doen we alle stekkers eruit wat bijna altijd lukt.

Maar wat ik afvraag is:

- Wat kan de oorzaak van de lokale stroomstoring zijn.
+ Water in stopcontact?
+ Teveel stroom? Maar wat is teveel en hoe kom
je daarachter?

- Preventie voor de volgende keer.

- Wanneer moet je een elektricien langs laten komen?
+ Bijbehorende kosten?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
26.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat de stop er uit, of de aardlekschakelaar en heb je een aquarium?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aardlekschakelaar gaat van boven (aan) naar beneden (uit). En zolang er teveel stroom/voltage/watt(??)
op zit blijf het dingen beneden hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan heb je dus een probleem met de aardlek en is er ergens een lekstroom in een apparaat, wasmachine, waterkoker, aquarium, droger, koffiezet apparaat, buitenverlichting, vijverpomp enz.
Een lekstroom is geen kortsluiting, dan gaat de stop er uit, maar ergens staat er iets een beetje onder stroom.
heb je het weer, dan alle stekkers van alles er uit en daarna een voor een de stekkers er weer in, slaat hij dan uit, dan heb je het probleem.

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk is een groep op bepaalde momenten overbelast. Oplossing is, om minder apparaten tegelijkertijd in te schakelen of de electricien een extra groep aan te laten leggen. Extra groep aan laten leggen zal een paar honderd euro kosten. Dit laatste is wel de beste oplossing, als je gewoon op dezelfde manier je apparaten wilt blijven gebruiken.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Het zou goed kunnen dat je ergens een onopgemerkte waterlekkage hebt. Als die bij een schakelaar, stopcontact, lichtpunt oid komt, slaat de aardlekschakelaar uit en zit je zonder stroom. Ikzelf had het eens met een tuinlicht waarvan het glas gebroken was. Had ik niet gezien. Omdat de tuinlampen op een tijdklok werken, sloeg alle electriciteit in huis in één keer uit toen die inschakelde. Er was regenwater in de fitting gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de stroom alleen bij jou thuis uitvalt kunnen er twee oorzaken zijn:
- Overbelasting (de zekering brandt door of de automaat springt uit)
- Aardlek (de aardlekschakelaar springt terug)
Bij overbelasting van 1 groep in huis zullen in andere kamers nog steeds lichten kunnen branden, overbelasting wordt meestal veroorzaakt door het inschakelen van meerdere apparaten met verwarmingselementen zoals wasmachines, drogers, warmtelampen en ventilatorkacheltjes.
Bij een aardlek zal de aardlekschakelaar afschakelen, een lekstroom van slechts 30 mA zal de hele stroomtoevoer van alle beveiligde groepen uitschakelen.
Je weet door het herstellen van de stroom in de meterkast of je met een zekering of automaat te maken hebt of dat de aardlekschakelaar uitgesprongen is.
In moderne elektrische installaties komen trouwens gecombineerde automaat/aardlek schakelaars per groep voor, dan is moeilijker vast te stellen of het afschakelen veroorzaakt wordt door overbelasting of aardlek.
Aardlekschakelaars worden zelden gebruikt bij groepen waar wasmachines of keukenapparatuur op aangesloten wordt, bij dergelijke groepen wordt vertrouwd op een goede aarding van de apparatuur waarbij een beetje aardlek altijd kan optreden maar via de aarddraad zal afvloeien.
De oorzaak van aardlek kan vele vormen hebben: vocht in muren waar leidingen in lopen, beschadigde snoeren tegen verwarmingsradiatoren, defecten in de voeding van een computer, lekkage in buitenstopcontacten of buitenverlichting, etc. etc.
Een aardlekschakelaar kan ook afschakelen door een blikseminslag in de buurt en hij kan ook zelf defect raken zodat hij "zomaar" uitschakelt.
Om een aardlek op te sporen kun je het best niet gelijk alle stekkers uittrekken voordat je de stroom weer inschakelt, beter is juist andersom te werken.
Je probeert eerst één stekker los te trekken en probeert de aardlekschakelaar.
Valt hij direct weer uit dan een volgende stekker lostrekken en weer proberen, totdat je het defecte apparaat gevonden hebt.
Op deze manier heb je geen elektricien nodig en spaar je geld uit om het defecte apparaat te vervangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de afbeeldingen een aardlekschakelaar en een gecombineerde automaat/aardlekschakelaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed verhaal.
Ff nog die aanvulling: Indien je het defect apparaat gevonden hebt. Kan het ook nog aan de leiding zitten die naar dit apparaat toe gaat... (bijvoorbeeld, die kamer grenst aan de badkamer, waar net een lekkage zit etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies van die stekkers!
+
Bij een lokale stroomstoring in je huis

a. doe je als eerste de stop er weer in of haalt de
schakelaar weer om (meterkast).

b. Ploft die er weer uit, dan kijk je welke apparaten precies aan stonden en zet die met de hand uit.

c. Dan doe je weer een nieuwe stop erin, of haalt de schakelaar weer om. Als het goed is blijft ie nu staan, want je hebt de belasting van die ene stop af gehaald.

d. Nu doe je 1 ding aan. Springt de schakelaar niet ?

e. Dan doe je 'm weer uit en doe je een volgend ding aan.
Springt de schakelaar nog niet ?

f. Dan dit app. weer uit en een volgende aan.

Zo ga je alle apparaten langs. Is er geen een apparaat dat de stroomstoring op dat moment opnieuw veroorzaakt ?
=> Dan zit er waarschijnlijk geen fout in de apparaten.
Of de fout zit er niet meer. (bv een lamp die doorbrand kan een storing geven. Maar IS die eenmaal doorgebrand dat richt die lamp verder geen schade aan.)

g. Dan ga je een voor een alle apparaten aan zetten, maar niet meer uit. Tot het moment dat de stop weer doorslaat.
=> Gebeurd dat, dan is er waarschijnlijk sprake van overbelasting.

Gebeurd dat niet dan kan er inderdaad ergens water langs zijn gelopen wat nu weer weg is, en wat de tijdelijke overbelasting heeft veroorzaakt.

Dat is hoe ik er mee om ga als er hier weer eens een stop uit vliegt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Preventie kun je pas doen als je weet wat de oorzaak is. Een elektricien moet u er pas bij halen als u weet wat de oorzaak is en welke opdracht u voor hem of haar hebt.

Als u wilt dat een elektricien het hele probleem voor u onderzoekt en oplost dan moet u een hele goed zien te vinden EN u moet ruim in de "slappe was" zitten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vergeten: wanneer er een lamp is doorgebrand en er zijn geen problemen met het inschakelen van een en ander, dan kan de bedrading van die lamp verkeerd zijn aangelegd.
Doorbranden van een lamp (af en toe) is normaal. Maar overbelasting veroorzaken bij het doorbranden is niet normaal.