waarom zie je in mediterane landen zoveel roze geschilderde huizen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, maar ik dacht misschien heeft het een bepaalde reden, omdat je het veel in mediterane landen ziet..

Het beste antwoord

Sowieso zijn huizen in mediterane landen lichter omdat het dan de warmte meer afkaatst. De kleur wordt vaak mede bepaald door de grond die beschikbaar is (de kleur van de klei) hetgeen tegenwoordig ook kunstmatig met verf kan gebeuren. Men vindt het echter vaak mooi of het is vastgelegd, dat de 'oude' stijl gehandhaafde moet blijven.

Dit verklaard bv ook de roodbruine kleur die je in Zweden ziet, er wordt een 'lokale' grondstof aan de verf toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Inderdaad, en vaak zijn de pigmenten in die landen dan pastelkleurig, vandaar de roze en gele tinten. NB Mbt Zweden zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookverf

Andere antwoorden (3)

Bij sommige landen hoort dit bij de cultuur. Daarbij heeft het ook met de zon te maken, als de huizen lichter gekleurd zijn is dat koeler in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven beschreven wordt inderdaad vanwege de warmte, maar er zijn ook mediterrane landen die een bepaalde kleur verplicht stellen wanneer je deze gaat kleuren. Sommige steden zijn bijvoorbeeld allen blauw gekleurd een ander kleur is dan niet toegestaan (voorbeeld Larache, Marokko). Dit is volgens mij zodat het geen kleurenfestijn wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichte kleuren zijn koeler. Ook is het soms verplicht om een bepaalde stijl te handhaven. De stijl wordt meestal bepaald door de omgeving. In mediterrane landen zijn bijvoorbeeld veel bergen waar bouwsteen uit te halen is. Hier wordt dan mee gebouwd. Hier hebben we dat niet en dus moeten we onze eigen stenen maken in de vorm van baksteen. Bovendien houden wij wat meer van netjes en strak en daar is dat anders.