Wanneer is een geiser aan vervanging toe?

De geiser is van 1993 en functioneert verder goed. Maar ik vraag me af of we hem niet beter kunnen vervangen gezien de ouderdom van de geiser. Hij voorziet het huis van warm water en cv.

Toegevoegd na 3 uur:
Het is een CV ketel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het nu een geiser of een cv ketel ?

Het beste antwoord

Ik had een combiketel waarvan na 8 jaar (redelijk 'nieuw 'dus) plots allerlei zaken vervangen moesten worden. Thermostaat, gasbed en interne ketel die lekte.

Dan is het simpel: kosten te hoog en inmiddels combi's met hogere rendement.

Denk dat in dit geval een afweging egmaakt moet worden. Als hij het verder goed doet, waarom vervangen.
Het vervangen zelf is vaak al kostbaar. Je schiet er weinig mee op dus. Zelfs al zijn nieuwe geisers een stuk efficienter, je haalt het er niet uit als je een goed werrkend exemplaar ervoor inruil.

Persoonlijk zou ik wachten met vervangen tot er een (grote) reparatie zit aan te komen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik heb ook een al wat oudere ketel in huis en -gekgemaakt door de praatjes over HR en energiebesparing- liet een bedrijf komen om me te laten adviseren. Hij wist me te vertellen dat je aardig wat jaartjes op weg bent om de bespaarde kosten eruit te halen. Een goed werkende ketel kun je het best gewoon laten werken.
(dit bedrijf had een mooie winst aan me kunnen verdienen,als er ooit toch iets aan mijn ketel gaat mankeren zijn ze de eerste die ik bel)
ronaldP
12 jaar geleden
Eerlijk advies geeft vertrouwen... iets wat onderschat wordt in de 'snel-zakken-vullen' maatschappij van nu.

Andere antwoorden (1)

Zolang de geiser goed werkt dan is hij natuurlijk nog niet aan vervanging toe.
Tekenen dat een geiser wél vervangen moet gaan worden: als de gasvlammen niet meer mooi blauw branden maar gele kleuren vertonen, zelfs nadat de brander schoongemaakt is, bonkende geluiden als je heet water tapt, regelmatig uitslaan van de waakvlambeveiliging.