Overlast bij huren?

Ik heb een discussie met een vriend van mij: hij is ergens gaan wonen in een huurhuis in het centrum van Utrecht. Op zich een leuke flat.Echter 6 dagen van de week schiet hij om 6.45 wakker vanwege de herrie van een container waarin de winkels hun rotzooi gooien..Ik ben van mening dat de verhuurder dit had moeten melden.Concreet is mijn vraag: had de verhuurder dit moeten melden? Zo ja wat is hier tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Nee dat is niet aan de verhuurder, wellicht had de vorige bewoner dit kunnen melden maar wellicht stoorde die zich er niet aan ?
Ik denk dat je misschien ook je buren eens kunt vragen of ze er last van hebben ?
Mijn ervaring is dat je er toch wel aan went als je er nog niet zolang woont kan dat even een probleempje zijn
tip goeie gordijnen helpen wellicht ?
Aan de andere kant 6:45 is wel erg vroeg om rommel te dumpen. maar komt er ook een vuilophaal dienst om 8 uur elke dag ?
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat had de verhuurder niet hoeven melden. Hij kan eens bij de winkelier langs gaan en zeggen dat zij hun vuilnis later weg moeten gooien na 7 uur mag dat pas. Anders even naar de politie
ronron1212
12 jaar geleden
In Utrecht moet je het straatvuil vóór 8 uur aan de weg hebben staan, als je dat bedenkt is het nog niet eens zo gek dat er v.a. 6.45 uur container-geluiden zijn.

Officieel mag je volgens veel plaatselijke verordeningen pas v.a. 7.00 uur wat harder geluid produceren, maar daarin hebben ze het dan met name over geluid van bouwen en machines e.d.
Je zou best eens kunnen klagen bij de winkels zelf, misschien willen ze wel rekening houden hiermee. Maar anders zou je naar de politie moeten stappen en ik vermoed dat zij gaan melden dat ze hier niet op kunnen handhaven.

Hoe dan ook: ik vind dat als je in het centrum van Utrecht gaat wonen je zonder meer kunt verwachten dat er geluidsoverlast is.
Geluid is een bijkomstigheid van levendigheid, diezelfde levendigheid is overigens de reden waarom veel mensen in het centrum willen wonen.
Zoals Cruijff het zou zeggen: Elk nadeel heb z'n voordeel.

Je vriend woont er pas. Als je net ergens nieuw woont hoor je álles. Na verloop van tijd raak je aan die geluiden gewent en horen ze bij 'thuis'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je eerst afvragen of de verhuurder het wel wist.
Een verhuurder die veel panden verhuurt is vaak niet op de hoogte van dit soort dingen. Een eigenaar die één pand verhuurd vaak wel.

De verhuurder mag natuurlijk niet zeggen dat er zich een rustige slaapkamer aan de achterkant bevindt.
maar zonder informatievraag hoeft een verhuurder het niet te vermelden.
De huurder heeft hier dus ook een rol:
Altijd naar dit soort dingen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wist je maar waar je allemaal naar moet vragen bij een andere woning...
ik had ooit een buur die een karaoke- installatie op de slaapkamer onder die van mijn zoontje had, en steeds als mijn kind om 19.00u naar bed ging, ging hij "zingen"
Dit hoort gewoon bij stadsgeluiden. Als je hier niet tegen kan, moet je in een van de dorpen rondom Utrecht gaan huren.
Wacht maar tot de eerste studenten ladderzat van een nachtelijke tocht thuiskomen om half vijf in de ochtend. Dat is erger, maar went ook of went nooit!
Ivana