Waarom wordt een deobus altijd ijzig koud als je het laatste beetje eruit spuit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Het oplosmiddel dat wordt gebruikt onttrekt warme aan de omgeving wanneer het onder druk de flacon verlaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de bus leeg is zit er (vrijwel) alleen nog drijfgas in. Onder druk in de bus is dit vloeibaar. Het is vluchtig spul, dus als je op de knop drukt, ontsnapt het in de vorm van gas (daardoor werd het product ook steeds naar buiten 'gedreven').
Voor deze verdamping (van vloeistof naar gas) is warmte nodig en die wordt onttrokken aan de bus. Daardoor wordt hij dus koud.