Hoe kun je de grond in een kasje natuurlijk ontsmetten van tomatenziekte?

Ik heb een klein, laag kasje en de tomaten groeiden er al snel uit. Door regen en kou kwam er tomatenrot in. Volgend jaar wil ik r kruiden als koriander, basilicum etc in zetten, maar moet ik de grond dan eerst tomatenschimmelvrij maken? Hoe? Helaas kunnen Afrikaantjes niet, die worden direct door slakken weggevaagd. Wel heb ik bijv veel salie, kun je dat daar voor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.4K

Het beste antwoord

De tomatenziekte schimmel zit in de zomer overal in de lucht.
Zodra het donker, koel en regenachtig weer wordt, heb je kans op deze ziekte.
Probeer volgend jaar je tomaten anders te kweken zodat ze droog blijven en natuurlijk veel luchten!
Veel water geven en regelmatig mesten zodat de groei er goed in blijft.
Blad dunnen, optijd dieven er uit breken/ knippen en vooral alle oude blaadjes en rommel op de grond weg halen, want daar begint de besmetting het meeste.
De grond hoef je niet te ontsmetten, zelf kweek ik al jaren tomaten op de zelfde grond en ook dit jaar zag ik het begin van deze ziekte aan mijn planten,snel de aangaste blaadjes weggeknipt, de rest blijft nu gezond, mede door veel luchten en hogere temperaturen.
Deze tomatenziekte tast alleen maar tomaten aan en aardappelen. andere planten dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o, das fijn om te weten. Overigens heb ik voor t eerst een goede oogst. Dankzij wat eigen ervaring, maar vooral door GV.
Daardoor eerste aanval goed afgeweerd.
Vandaag weer toch aangetaste bladeren weggehaald. Volgend jaar weet ik nu precies hoe het moet, haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om deze tijd van het jaar is het alleen nog maar belangrijk dat de tomaten die er al aan zitten, rijpen.
je kunt dus best een groot deel van de bladeren er af knippen, laat je alleen een bos boven in zitten.
probeer ze wel droog te houden met b.v. plastic er boven.
Er bestaan speciale tomatenkasjes die je als een grote zak op 4 stokken zet, die kan je dus over je planten heen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een afdak op en daarover een grote plastic lap tot halverwege de hoogte van de stokken. De zieke bladeren had ik afgeknipt, maar ik zal nog verder dunnen. Ben erg blij met je tips, ze zijn praktisch en geven direct resultaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tips leiden direct tot betere resultaten, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Je kunt het werk proberen te voorkomen
Hoe kan het voorkomen worden?

De Phytophtora kan nooit uitgesloten worden bij een tomatenteelt, maar met de juiste preventieve bestrijdingsmiddelen kan het wel lukken.
Zorg ervoor dat de planten in de serre nooit water op hun bladeren krijgen. De bladeren moeten droog blijven
In de serre MOET condens vermeden worden (veel verluchten)!
Bij buitenteelt kan er voor tomatenhoezen gezorgd worden maar dit is bijna enkel mogelijk wanneer je niet veel planten hebt.
Voorkom een tomatenteelt dicht bij aardappelen, de schimmel waait gemakkelijk over!
Werk altijd met hygiëne tussen de tomaten, nooit dieven en andere afval laten liggen.
Loop nooit door een nat gewas, wacht tot alles opgedroogd is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit alles heb ik elders toegepast. Ik dacht een kleine tomaat te hebben, maar hij werd dus erg groot, waardoor ik er niet meer bij kon en deze maatregelen niet kon toepassen.
Wat nu te doen met deze grond? Uitgraven en vervangen kan altijd maar dat is me te drastisch, bovendien, wat moet je dan met die grond, afvoeren? gaat me te ver. Er moet toch iets zijn?
met schoonmaak azijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe doe je dat? welke verdunning?
Gewoon over de grond sprenkelen, of juist doordrenken? Op zich wel een mooi middel, bedankt!