Wat is dit voor een insect?

Dit beestje kwam ik tegen hier in nederland, ik heb zo'n beestje nog niet eerder gezien, weet iemand wat voor een insect dit kan wezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.9K

Het beste antwoord

Het is de stinkende kortschildkever (Ocypus olens) het is een insect uit de familie kortschildkevers (Staphylinidae). Een verouderde benaming is Staphylinus olens.

Dit insect is een kever hoewel het uiterlijk totaal anders is. Deze soort is te herkennen aan een diepzwarte kleur, een langgerekt lichaam, zeer korte dekschilden en een gesegmenteerd achterlijf. De stinkende kortschildkever lijkt uiterlijk meer op een oorworm dan een kever, maar mist de twee tang-achtige delen aan het achterlijf. Wel is bij vrouwtjes de legbuis te zien; het belangrijkste zichtbare verschil tussen de seksen. Vleugels zitten opgevouwen onder de korte dekschilden en de twee tasters zijn ongeveer zo lang als de kop. De kop is groter dan het halsschild en de maximale lengte is ongeveer 30 millimeter.

De stinkende kortschildkever komt regelmatig voor in tuinen vanwege de vele schuilplaatsen. Veel mensen kennen dit dier dan ook als het 'vuilnisbak-monster' dat tevoorschijn komt als de vuilnisbak of kliko wordt verplaatst, en vervaarlijk met de staart omhoog steekt. Bij verstoring wordt een dreighouding aangenomen; de kaken worden open gesperd, de tasters steken recht vooruit en de staart wordt als net zoals een schorpioen naar voren gekromd. Indien de predator niet onder de indruk is, wordt een stinkende, melkwitte vloeistof afgescheiden waaraan de naam te danken is (de wetenschappelijke soortnaam olens betekent geurafgevend). Het is echter niet de staart die te vermijden valt maar de stevige bovenkaken (mandibels) waarmee een pijnlijke beet gegeven kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, super antwoord!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het snelle, zeer volledig antwoord:-)

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt bijna wel op een schorpioen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij een gewone oorworm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar dacht ik ook aan, maar die worden rond de 16mm, deze was het dubbele als ie zn kont omlaag had, en volledig zwart.
Vandaar mn twijfel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Wikipedia vond ik over het formaat van de oorwormen: De zandoorworm is met een lengte tot 26 millimeter de grootste vertegenwoordiger.[7] Anechura bipunctata is een soort die zuidelijker in Europa voorkomt en in de Alpen tot boven de boomgrens kan worden aangetroffen.[8] Misschien is het dus een verdwaalde zandoorworm.
Een kortschild kever. Welke soort kan ik zo niet 1-2-3 zeggen.

kortschildkevers gaan in deze houding staan als ze bedreigd worden. Een gewone oorwurm doet dit niet zo.