Mag ik mijn thermostaat meenemen na verkoop huis?

Ik heb mijn huis verkocht en wil mijn thermostaat meenemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
10.2K

Antwoorden (7)

staat nergens beschreven wat de verkoopstaat van een huis moet zijn, maar als het herfst/winter is zou ik deze wel laten zitten, maar aangezien je voor een instelbare thermostaat 130-180 euro betaald is het een aanrader om op marktplaats.nl een simpele honeywell thermostaat van 20 euro te kopen en deze terug te plaatsen, het is vrij simpel te installeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt je huis verkocht met alles wat erop en eraan zat, het is dus niet gewenst om nog even een mooie thermostaat mee te nemen.
Eventueel kan je in overleg met de koper besluiten een eenvoudiger type thermostaat in plaats van de thermostaat die je mee wilt nemen te installeren.
Op de totale verkoopprijs van het huis zijn de kosten om zelf een nieuwe thermostaat te kopen trouwens te verwaarlozen, dus waarom zou je de moeite nemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik als koper als bijzonder onvriendelijke actie beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vond ik ook toen ik in mijn vorige huis kwam wonen, maar iedereen, vorige eigenaar en makelaar, hadden er maling aan! Vandaar dat ik nu overweeg om mijn duurbetaalde thermostaat ook mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht gedrag van anderen mag je niet als norm nemen.
Is er bij het koopcontract een lijst opgenomen met wat wel en niet achterblijft? Zo ja zou ik daar in kijken wat er afgesproken is.
Anders zou ik het in overleg doen, sowieso moet je zorgen dat het verwarmingssysteem werkt zoals verwacht, tenzij anders bij de verkoop is aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat mag niet. Het zit "vast" aan het huis. Het is vergelijkbaar met je keuken losschroeven en meenemen.

Je kan een goedkopere erop zetten, maar als de koper dat opmerkt ben jij fout. Dat is weer net zoiets als de een huis met mooie design keuken verkopen en zodra de koper erin zit blijkt er een bruynzeelkeukentje in gemonteerd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Correct antwoord. Alles wat "nagelvast" aan het huis is verbonden, wordt beschouwd als onderdeel van het huis. Verkoop je je huis, dan verkoop je dus ook alle nagelvast verbonden onderdelen. Je kunt hier wel van afwijken door die dingen die je toch wilt meenemen, in een aparte lijst expliciet te noemen. Net zoals je een lijst kunt maken van de niet-nagelvaste onderdelen die je toch wilt laten staan/hangen, eventueel tegen een overnameprijs.
ronron1212
12 jaar geleden
++
Ideaal is het als er een lijst is, met roerende goederen van wat wel of niet achterblijft. (op zo'n lijst kan zelfs onroerend goed staan, zoals de voordeur of een houten vloer die mee gaat!!)

Als die lijst er niet is, is het de vraag f een thermostaat roerend (dus los) of onroerend (horend bij het huis) goed is.

Iemand noemt "nagelvast" als reden waarom het onroerend zou zijn. Dat betekent vastgespijkerd en meestal hangt een thermostaat met 2 schroeven aan de muur, dus makkelijk los te maken.

Een ander punt is dat je geen schade mag maken met het loshalen. Als er dus een lelijke plek achter zit, mag je er geen kleine terughangen die die plek niet bedekt. (want je moet inderdaad wel een werkende CV achterlaten)

Persoonlijk vind ik dat het roerend goed is, maar het is wel zo'n twijfel geval dat het besproken zou moeten zijn bij het onderhandelen.
Ook vindt ik het logisch als ie zou blijven hangen, niet elke thermostaat pas ook elke ketel.
Als je een hele bijzondere hebt, met bijvoorbeeld een aansluiting op je computer of mobiele telefoon, dan is het wel logischer dat ie mee gaat naar het volgende huis.

Leuk: er zijn landen waar het normaal is de keuken mee te nemen..

Voor degene die zeker zijn van hun zaak:
haal er eens een juridische tekst bij:
heb ik gedaan, maar daar wordt je niet veel wijzer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb idd zelf meegemaakt met de koop van een woning dat ieder detail eruit was gehaald, lampen, handgrepen en handdoekrekjes op de badkamer, thermostaat, klinken eruit waren gehaald of vervangen en ik kon er niets tegen beginnen daar dit voorwerpen waren die de vorige bewoner zelf had aangeschaft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel raar.
Het huis hoort in de staat te zijn als tijdens de laatste bezichtiging. (als er tenminste niks beschreven en over gezegd is)
Je noemt een paar dingen die er wel vaker uitgehaald worden, maar deurklinken omwisselen vind ik niet kunnen. Handdoekenrekjes is ook zoiets, gaatjes in voegen of tegels: probeer maar iets te vinden wat precies past..
Maarja: wat is het verschil tussen een handdoekenrekje en een kapstok? Ze zitten beide meestal met 2 schroeven vast. Dit zijn gewoon dingen waar je goed op moet letten tijdens het kopen. (dan bedoel ik afspreken en opschrijven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja: Je kan de thermostaat natuurlijk verwisselen met een andere. Als er problemen komen kan je hem altijd weer terug verwisselen.
Of iets wel of niet nagelvast zit is niet het enige en ook niet het belangrijkste criterium. Je naamplaatje bv zit vastgeschroefd op de voordeur, toch vindt iedereen het normaal dat je dat meeneemt. Belangrijker criterium is of het betreffende onderdeel qua aard en functie in redelijkheid bij de woning hoort. Kastplanken bijvoorbeeld, zelfs al liggen ze los. De thermostaat zit daar met een specifieke functie, en als-tie weg is verliest het huis aan comfort en bruikbaarheid. Hoort dus ontegenzeggelijk bij het huis.
Ergo: de thermostaat is meeverkocht, en meenemen zou diefstal of verduistering zijn. Omwisselen voor een ander (goedkoper) exemplaar idem.
En in reactie op het vorige antwoord: dit soort zaken zijn niet 1 op 1 in het wetboek te vinden. Wat wel of niet bij de onroerende zaak hoort is met name een kwestie van 'verkeersopvatting', en casuistische jurisprudentie.

Toegevoegd na 2 uur:
En als je echt gehecht bent aan die termostaat, overleg dan met de koper en bied hem/haar een gelijkwaardige termostaat aan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies: verkeersopvatting, dat is nu juist het probleem.
Persoonlijk zie ik een thermostaat ook als een persoonlijk ding, zeker als het een fijne is die niet meer te koop is. (het ligt dus ook aan de soort thermostaat)
Andere zien het weer anders.
In dit geval is er dus geen eenduidige opvatting.
Wat er wel is bij kastplanken.