Planten in het licht vormen meer pigment dan planten in de schaduw. Planten die in het donker groeien blijven zelfs helemaal wit en sterven uiteindelijk af omdat er geen fotosynthese plaatsvindt. Bontbladige cultuurvariëteiten, zoals bijvoorbeeld van de ficus, worden vaak gekweekt om hun sierwaarde. In het wild zullen we ze niet zo snel aantreffen. Aan witte bladeren heeft een plant immers weinig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op sommige plaatsen is er te weinig licht voor levende planten. In die situaties bieden zogeheten 'mummieplanten' uitkomst. Dit zijn echte planten, waarbij het vocht in de bladeren is vervangen door milieuvriendelijke prepareervloeistof. Hierdoor hebben de planten geen licht, water en voeding meer nodig.

Behoud van geur en kleur

Het principe is eenvoudig: Door het natuurlijke vocht in het blad te vervangen door een mix van glycerine en water, behouden de bladeren hun natuurlijke vorm, geur en kleur. Vervolgens worden de behandelde plantendelen bevestigd op gedroogde, echte stammen. Het verschil met levende planten valt bijna niet te ontdekken!

Duurzaam

Een 'mummieplant' is duurzaam en blijft jarenlang mooi. Zo nu en dan afstoffen is voldoende om ze voor lange tijd mooi en fris van kleur te houden. De levensduur is afhankelijk van de locatie, maar kan onder normale omstandigheden oplopen tot wel 15 jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee is het beste antwoord hierop. In theorie zouden planten ook kunnen groeien door chemosynthese, zoals ook sommige bacteriën doen, maar na mijn weten is er nog nooit een ontdekt. Er zijn wel bacteriën die op deze manier leven.

Wel zijn er natuurlijk een heleboel planten die in de schaduw leven. Deze gaan gewoon effectiever met het zonlicht om, maar doen gewoon aan fotosynthese.

Toegevoegd na 5 minuten:
wel zijn er een heleboel soorten die we expres geen zonlicht geven voor de landbouw.
Asperges bijvoorbeeld kennen we alleen helemaal wit, maar horen eigenlijk groen te worden maar boeren zorgen dat ze net niet boven de grond uit komen.
Ook Taugee wordt z.g.a. helemaal in het donker gekweekt, waardoor je een heel andere plant krijgt die uiteindelijk gegeten wordt als lekkernij.

maar er zijn (na mijn weten) geen soorten planten die helemaal zonder zonlicht kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want dan vindt er geen fotosynthese in de chloroplasten (bladgroenkorrels) plaats. Bij fotosynthese wordt uit koolstofdioxide en water
- onder invloed van (zon)licht - glucose en zuurstof gevormd. Deze reactieproducten zijn nodig voor de groei en ontwikkeling van de plant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Planten hebben altijd wel een beetje licht nodig. Een aparte levensvorm is de schimmel/zwam; deze werd vroeger wel tot de planten gerekend maar nu niet meer. Het vruchtlichaam wat wij paddenstoel noemen staat gewoonlijk bovengronds, maar de truffel zit helemaal onder de grond. Zwammen kunnen dus wel zonder licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor planten geldt, zonder licht geen leven.
Er zijn wel wat soorten die het een tijdje uithouden, maar uiteindelijk zullen ze sterven.
Veel andere gewone soorten kamerplanten hebben ook binnen te weinig licht, zeker in de winter.
De kunstplanten zijn tegenwoordig zeer betaalbaar en erg goed nagemaakt
ER zijn er waar je zo geen verschil ziet.
Dan beter een mooie kunstplant dan een bijna dode lelijke echte plant.