Weet iemand hoe je lood aanbrengt rond de schoorsteen?

Moet lood aanbrengen tussen de schoorsteen en de dakpannen, heb speciale haakjes maar de verkoper kon me niet echt uitleggen hoe ik ze moet gebruiken...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja de loodgieter, dat is werk voor een vakman, voor je het weet heb je lekkage en dan heb je die paar centen die je nu uitspaart hard nodig.

Het beste antwoord

Slijp een groef in de stenen.
Leg daar een strook lood in die naar beneden hangt.
Van een ander stuk lood knip of snijd je strookjes, ter breedte van een sigarettenvloeitje. Die rol je op en sla je in de voeg waar de loodslab in hangt. Op die manier komt je loodslab klem te zitten.
Vervolgens smeer je de voeg dicht met cement, in een verhouding van 1 deel cement op 2 delen zand. Weinig water gebruiken; het moet er nog wat korrelig uitzien.
Als je het op die manier doet, blijft het tientallen jaren prima zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hm.. Meestal wordt het lood in de voeglaag gezet, en van beneden naar boven werkend, zodat je een soort dakpan structuur creeert. Helemaal onderaan heb je de lood in de voeg zitten en dat leg je op de pannen er onder, een 5 a 10 cm overlap met de pan (goed in vorm brengen!)

Aan de bovenkant zet je de loodslab tussen de laatste en voorlaatste laag pannen, zorg ervoor dat je de loodlaag goed in de panvoerm drukt, en dat hij minimaal tot in de 'vergrendeling' tussen de twee pannen komt, om lekkage te voorkomen. De andere kant komt in de onderste zichtbare voeg van de schoorsteen. De zijkanten laat je minimaal een halve pan overlappen met de pannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is het lood ook bedoelt om eventueel doorslaand vocht in een spouw te weren.
Als je het goed wilt doen moet je het lood dus aanbrengen in je binnenspouwblad en dan afwaterend in je buitenblad leggen.
Vergeet ook niet om het lood ruim overlappend aan te brengen.
Het is wel een klus die je niet zomaar 1-2-3 doet.
Kijk maar eens bij de link.
In ieder geval succes.

Robert