courtage bij verkoop

Ik ben het kijken naar wat een makelaar vraagt voor het verkopen van een huis. Daar zitten verschillen in. Maar wat ik wil weten is : als men 2 % vraagt hoe moet ik dat dan bereken? Bv huis is 195.000€ is de som dan 195000 x 2% = 3900?? Reken ik goed, of gaat dat anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Dat zie je helemaal goed en let op of dat incl. BTW is. Maar er zijn tegenwoordig scherpe onderhandelingen mogelijk zo'n 1,25% moet zeker haalbaar zijn.

Anders kun je ook nog afspreken om bepaalde dingen zelf te doen, bijv. de bezichtiging met een potentiële koper, foto's maken voor de brochure, want dat scheelt de makelaar een hoop tijd en tijd is geld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heel belangrijk is ook hoe dikwijls wil je laten adverteren en in wat voor soort bladen (landelijke) kranten, of alleen huis aan huis bladen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja, dat is zoals het berekend word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rekent goed. Courtage wordt berekend op basis van de uiteindelijke verkoopprijs. Er zitten grote verschillen in wat makelaars rekenen. Kijk even goed om je heen en let daarbij ook op wat je krijgt voor je geld:
-komt een echte fotograaf foto's maken van je huis?
-doen ze mee met open huizen dagen?
-hoeveel advertenties?
etc..
Dat zijn dingen die veel kunnen schelen in hoe snle je huis wordt verkocht en voor welke prijs. Kijk bv ook even op Funda bij advertenties van de makelaar die je op het oog hebt. Zien die er goed uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja goed gerekend. let idd op er kan nog 19% BTW bijkomen. Voor jouw voorbeeld komt het dan op €4641
Ik zit met hetzelfde. Ik wil 2 of 3 makelaars vragen om een vrijblijvend verkoop/adviesgesprek. Wat ze als courtage rekenen, voor hoeveel ze denken te verkopen en op welke termijn.
Een alternatief is een internetmakelaar. Dan kan je voor minder dan 1000 euro klaar zijn. Veel mensen zoeken een woning op internet en als hij op de bekende sites geplaatst wordt komt hij ook goed onder de aandacht.
Kijk vooraf goed wat de makelaar doet en wat je zelf moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wij hebben gedaan, is de courtage afhankelijk gemaakt van de verkoopprijs. Bij een heel goede prijs, konden we best 2.5% betalen... Bij een flut-opbrengst maar 1%, en een aantal waarden er tussenin.
Dat voorkomt dat de makelaar vertelt dat je huis wel 3 ton waard is, terwijl de eigenlijke marktwaarde maar 2,5 ton is, en je je huis veel te hoog in de markt zet.