courtage bij verkoop

Ik ben het kijken naar wat een makelaar vraagt voor het verkopen van een huis. Daar zitten verschillen in. Maar wat ik wil weten is : als men 2 % vraagt hoe moet ik dat dan bereken? Bv huis is 195.000€ is de som dan 195000 x 2% = 3900?? Reken ik goed, of gaat dat anders?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je rekent goed. Courtage wordt berekend op basis van de uiteindelijke verkoopprijs. Er zitten grote verschillen in wat makelaars rekenen. Kijk even goed om je heen en let daarbij ook op wat je krijgt voor je geld: -komt een echte fotograaf foto's maken van je huis? -doen ze mee met open huizen dagen? -hoeveel advertenties? etc.. Dat zijn dingen die veel kunnen schelen in hoe snle je huis wordt verkocht en voor welke prijs. Kijk bv ook even op Funda bij advertenties van de makelaar die je op het oog hebt. Zien die er goed uit?

Wat wij hebben gedaan, is de courtage afhankelijk gemaakt van de verkoopprijs. Bij een heel goede prijs, konden we best 2.5% betalen... Bij een flut-opbrengst maar 1%, en een aantal waarden er tussenin. Dat voorkomt dat de makelaar vertelt dat je huis wel 3 ton waard is, terwijl de eigenlijke marktwaarde maar 2,5 ton is, en je je huis veel te hoog in de markt zet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100