Hoe krijg ik een foto los, die zit vastgeplakt tegen het glas van de lijst, zonder die te beschadigen?

Ik heb een hele mooie foto, in een lijstje gedaan, en nu zit die aan het glas vastgeplakt van de lijst en krijg ik hem niet los, zonder hem te scheuren.
Hoe lukt me dit wel, zonder de foto te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
26K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, had zelf ook zo'n probleem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n lijst beschadigt niet zo gauw hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het vastgeplakt zit aan het glas krijg je hele lelijke scheuren, die je nooit meer goed krijgt.

Het beste antwoord

Als fotograaf met ervaring: In een bak met lauw water ongeveer 30 graden, even laten staan. Je ziet hem zo onbeschadigd los komen. Niet over de foto wrijven! Aan de lucht laten drogen. Het papier kan nadien iets opkrullen, maar is tussen 2 zware gewichten weer vlak te krijgen. Maak daarna een digitale kopie.
De reden dat het met water lukt, is dat de gelatine-laag zacht wordt in water en zo los komt van het glas. Niet aan trekken maar laat het water zijn werk doen. Geduld dus en wachten tot alle watervlekken weg zijn. Bij kleuren foto's worden de kleuren raar, maar na drogen is alles weer normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Piertje, van mij een dikke +!
Jouw antwoord is beter verwoord dan de mijne.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry carsch...van mijn slechte vertrouwen. Iedereen bedankt voor het meedenken.
JeannetteAJ
6 maanden geleden
Helaas moet ik achteraf constateren dat je de foto uit het water moet halen en je poging moet staken als hij niet snel genoeg los komt. Na uren was mijn foto nog steeds vastgeplakt. (Er zat al een vlek tussen foto en glas toen het glas nog heel was. Er moet ooit een vloeistof tussen zijn gekomen). Wel was na het weken het bovenste doorzichtige laagje van de 70 jaar oude foto losgelaten. De foto is onherstelbaar beschadigd. Gelukkig had ik uit voorzorg ooit een foto van deze emotioneel kostbare foto gemaakt, nog voordat het glas in de lijst brak (de reden om hem er nu uit te halen).

Andere antwoorden (5)

Leg het glas met de vastgeplakte foto in een bak met water, dan weekt de foto er zo vanaf.

Toegevoegd na 49 minuten:
Wel even geduld hebben en niet aan trekken. Daarna de foto op een doek leggen en aan de lucht laten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dan gaat de foto niet stuk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor Jenesy, je legt de natte foto op een doek en laat `m rustig drogen. Foto`s die uit een ontwikkelingsbadje komen worden daarna in water uitgespoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk idd dat de foto dat niet zo leuk vindt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als ik dit probeer doe ik dit met een hele lelijke foto, maar die zitten vaak niet ingelijst..waarom zou je ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap even niet wat je bedoeld met jouw reactie Jenesy.Bedoel je, dat je het niet aandurft jouw mooie foto in water te leggen? Probeer het dan maar eens met een lelijke foto. ( Je hebt het toch wel over een foto op fotopapier????
anders is het een ander verhaal !)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik heb het over een foto die afgedrukt is in de winkel. Zal het inderdaad eens proberen, was zo bezig met dat lijstje dat ik even niet kon bedenken dat ik het ook gewoon met een losse foto uit proberen kon...vandaar mijn reactie.
Je zou (voorzichtig) kunnen proberen om het glas te verwarmen met een strijkbout ofzo (leg er wel een doekje tussen) misschien dat de foto loslaat. Kan je ook aan de kant van de foto doen maar dat is wat riskanter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoiets dacht ik zelf ook aan, maar fotopapier is volgens mij redelijk warmte gevoelig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom lijkt het me ook verstandig om het via het glas te doen.
Maar ja, aan het duimpje van carsch te zien is het een slecht idee... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat minduimpje van mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi..valse beschuldigingen..straks een dikke discussie hier ;p
Maak allereerst een zo'n duidelijk mogelijke kopie van de foto, die dan nog aan het glas vast zit. Zekerheid voor alles.

Er zijn volgens mij maar twee manieren om ze los te krijgen. Maar schade is nooit uitgesloten.

Eén; Probeer het met DEMI water. Voorzichtig opbrengen [tussen foto en glas] met bhv een wattenstaafje.
Niet te veel en dan rustig even wachten. Voorzichtig los maken en door werken met het water en het wattenstaafje.
Lukt dit helemaal niet dan kunt u de foto met het glas ook in een heel dun laagje DEMI water leggen. Diepte iets meer als de dikte van het glas.

Tweede, met koude.
Leg ijsblokjes op het glas en laat die rustig smelten. De koude van het glas zorgt voor enige krimp. Mogelijk precies voldoende om de foto los te maken.
Eventueel de foto met glas in een plastiek zak doen en dan in de vriezer. Tijdens het "ontdooien" proberen de foto los te peuteren.

Als de foto los is en die is nat dan goed afdrogen met een droge doek en niet ergens tussen leggen om te voorkomen dat de foto gaat kreukelen, dat moet u pas doen als de foto helemaal kurkiedroog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt heel veel bronnen/reacties vinden op Google, knippen en plakken als antwoord geven. Dit is er een van. De meesten zijn erg omslachtig en niet juist.
Als alle bovenstaande antwoorden niet werken, bestaat er ook nog de fotograaf, die heeft vaak ook nog een winkel en die kan je vast heel goed helpen de foto weer los te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat dat een heel goed idee is. Ben inmiddels zelf aan de slag gegaan met spiritus en een wattestaafje. dat ging redelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom durfde je het wel met spiritus en niet gewoon met water Jenesy?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat spiritus direct verdampt en water niet
Fohnen niet op de heetste stand.