Aanschaf wasmachine. Waar moet ik op letten?

Ik wil een nieuwe wasmachine. Het moet een Miele worden met een hoog toerental en laag water- en energieverbuik. Als ik die criteria op kieskeurig invul, krijg ik 26 types (alleen al van het merk Miele).

Het zijn voor mij allemaal witte metalen dozen en heb buiten wat ik hierboven beschrijf, geen idee waar ik verder op moet letten. Iemand suggesties waarom ik een bepaald type wel/niet moet nemen?

We zijn maar met twee, dus het hoeft geen hele grote te zijn.

paulus811
14 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ie ook op 15 graden kan wassen ;)

Het beste antwoord

Je weet al welke 26 aan je criteria voldoen.
De kunst is door een criterium toe te voegen of te verhogen zodat er steeds minder overblijven.

Een criterium wat je bijvoorbeeld kan toevoegen is de kleur van het apparaat :-)

Nee, ff serieus, ik ken dat probleem. Wat ik meestal doe is het omdraaien. Ik bepaal hoeveel geld ik wil en kan uitgeven, en zoek dan het apparaat met de hoogste prestaties (in dit geval zuinigheid, toeren). Dat heb je de beste prijs/prestatie verhouding voor je geld!

Toegevoegd na 28 minuten:
Miele W1514 Novotronic vanaf 798,- euro!
Energieklasse A+
Wasresultaat A
Droogresultaat B
Waterverbruik 42 liter
Stroomverbruik 0,85 kWh
Kleur deur zilver
Was-droogzuil mogelijk
Toerental instelbaar
Toerental centrifuge 1400
Balanssysteem
Fuzzy intelligentie
Wolwasprogramma
Handwasprogramma
Kort programma

Spoelstop
Overloopbeveiliging
Laadvermogen 5 kg
Deurscharnieren links

Toegevoegd na 30 minuten:
http://www.kieskeurig.nl/wasmachine/zoeken/uitgebreid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eigenlijk heb je alles al genoemd..energie en waterverbruik zijn belangrijk.. hoog toerental idem.. waar ik op let is of ie past in de ruimte die ik heb, of het geluid dat ie geeft acceptabel is, welk centrifugetoerental mogelijk is dus hoe droog komt de was uit de machine en hoeveel kilo kan ik in de machine kwijt..als je maar met zijn tweetjes bent is het fijn om een verkort wasprogramma te hebben voor kleinere wasjes..en ik heb een programma waar ik op 60 graden was maar met de intensiviteit van een 90 graden programma..

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, neem de goedkoopste van de 26 .Het is net als met heel veel andere apparaten,je moet er domweg geluk mee hebben! Er zijn ook wel andere merken die erg goed zijn en daarbij veel goedkoper,je weet natuurlijk dat je ook voor de naam betaalt! In ieder geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op energie-verbruik en op het aantal kilo
was wat in de trommel kan (vulgewicht).
Met zijn tweeën kun je de grootste direct al uitsluiten.
Wij hebben met zijn tweeën de W2203 (5 jaar oud),
die nu door Miele vervangen is door de W3203.
Deze is als beste uit de test van de Consumentenbond gekomen.

Miele heeft tevens een mogelijkheid tot het verlengen van je garantie tot 10 jaar (voor een acceptabele meerprijs).
Stukje zekerheid waar je geen omkijken meer naar hebt.
Geeft natuurlijk ook iets aan over de kwaliteit.

Even voor de duidelijkheid. Ik werk niet bij Miele! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niet hoor. Eerlijk gezegd dacht ik in eerste instantie ook dat het om een vaatwasser ging.
Energie en waterverbruik zijn wel belangrijk om op te letten , tenslotte is het niet alleen de aanschaf prijs maar ook het verbruik wat je gaat betalen.
Verder ligt het aan je persoonlijke wensen en situatie. Droog je voornamelijk met een droger dan is het toerental ook wel iets om in de gaten te houden, hoe hoger hoe droger het uit de machine komt des te korter het weer in de droger hoeft en dus kom je weer bij het punt verbruik uit.
Maar een hoger toerental geeft ook weer sneller slijtage , dus koop in zo'n geval zeker een goed merk! Niet alle merken zijn even goed en gaan even lang mee.

Zoals ik verder al zei , het ligt aan je wensen , was je vaak grote wassen en heb je dan nog ruimte te kort zou ik vooral ook letten op het aantal kilo's dat de machine kan wassen (standaard is tegenwoordig meestal 5kg.) Heb je veel kleding die op handwas moeten of wollen truien , dan zijn deze programmas wel erg handig om erop te hebben.

Stukje ervaring van mezelf is dat ik mijn huidige machine zeer fijn in gebruik en omging vind. Deze heb ik nu 1,5 jaar (miele) en er zit 10 jaar garantie bij (bij gekocht bij miele zelf) , mijn ouders hebben net weer een miele gekocht nadat ze hun voorgaande bijna 30 jaar hebben gehad.
Vorige machines waren van minder goede "merken" zoals Edy en dat was altijd trammelant en dat hield in dat ik om de 3 a 4 jaar een nieuwe machine nodig had en tussendoor diverse malen het apparaat heb moeten laten repareren. Iets dat je zeker niet wilt! In aanschaf wel stukken goedkoper , maar in gebruik en verbruik vele malen duurder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop gewoon een redelijk merk, een miele is heel duur en gaat daarom langer mee (dat betaal je dus ook) een gemiddelde machine met een normaal gebruik gaat +/_ 6 jaar mee. Een miele ging vroeger wel 20 jaar mee maar wat ik al zei, je betaald er ook het 3 dubbele voor.
Een hoog toerental is goed, maar onthoud dat het motorvermogen niet hoger is, dus eerder slijtage. rond de 12/1300 toeren is een redelijk toerental. Laat je op een dure machine geen extra verzekering aanpraten, je mag een bepaalde verwachting hebben hoe lang een wasmachine mee kan, als er binnen die tijd iets is wat bij normaal gebruik nog had moeten werken is de fabrikant verantwoordelijk voor reparatie (dan bedoel ik niet na jaren een rubber die het begeeft). Vaak betaal je voor extra verzekering en sluiten ze zonder dat je het weet bepaalde slijtage en reparatie's uit. Vraag hier ook naar als je toch wilt bijverzekeren. Je hebt verzekeringen waar de reparatie vergoed wordt, maar het kapotte onderdeel niet. Dan kan je nog heel duur uitkomen. De meeste consumenten denken dat na een verlopen van een garantiebewijs nergens geen recht meer op hebben. De nieuwe machines hebben steeds meer snufjes. hoe meer toeters en bellen erop, hoe sneller iets stuk kan gaan. Vroeger had je machine een losse klok en kon daar makkelijker iets vervangen worden. tegenwoordig is alles tiptoets en printplaten die veel sneller gevoelig zijn voor slijtage.
Deze info heb ik van een witgoedmonteur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal vind ik zelf klanten reviews erg handig. het liefst dan wel een stuk of tien om de consitentie te kunnen checken.

als een apperaat een bekend mankement heeft dat bij veel van de modellen op kan spelen, of pracktische minpunten zoals een ietwat stroeve sluitklep oid komt dat in reviews vaak naar voren.

let er wel op dat je niet alleen reviews leest van mensen die het ding een week hebben en dat graag willen melden maar dat er ook tussen zitten van mensen die hem al wat langer hebben.

als je het model hebt gekozen is het een kwestie van de goedkoopste vinden, of de winkel vinden waar ze de beste service verlenen (met oog op evt. reparaties) ook al kost ie daar een paar tientjes meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de dingen die je zelf al noemt en de overige antwoorden, die van goede kwaliteit zijn, heb ik een punt dat vaak over het hoofd wordt gezien.

Het toerental zegt niet alles. De diameter van de trommel speelt daar een beslissende rol in.

Bij een grotere trommel kun je volstaan met een kleiner toerental om de was even droog te krijgen als bij een kleinere trommel.

Anders gezegd: grote diameter van trommel of kleine diameter van trommel, als ze hetzelfde toerental hebben, wordt de was in de grote trommel het droogste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik ben net even bij MediaMarkt gaan kijken en zag inderdaad verschillen in trommeldiameter. Het lijkt me ook makkelijker vullen.
Op mijn wasmachine zit een mogelijkheid de starttijd uit te stellen. Prettig als je op nachtstroom wilt wassen, maar ook als je een tijd weg bent, de was is dan toch klaar als je thuis komt en zit niet de hele tijd in nat in de machine.