Verlaten nestje met eitjes, wat te doen?

In onze boom heeft een merel een nestje gemaakt. Gisteren in de ochtend is de vogel lastig gevallen door een buurkat en sindsdien is het vogeltje niet meer naar het nestje geweest. Er liggen 2 eitjes in. Wat kunnen wij doen? Wij hebben gisteren de kat flink laten schrikken (waterpistool werk effectief) en die heeft zich niet meer durven te vertonen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.3K

Antwoorden (5)

Niets.Blijven wachten. Merel komt heus wel terug. Hopelijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de merel pas is begonnen met het leggen van eitjes want meestal zijn er meer eitjes.
Ik denk dat je er verder weinig aan kunt doen of je moet ze zelf uitbroeden door onder een warme lamp te plaatsen,maar het geeft daarna een hoop werk met voeden enz...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt.
Wij hebben een hele week gewacht met een oplettend oog maar geen resultaat van terugkomst van de vogel.

Met veel geluk zal deze vogel zich terugtrekken binnen een termijn van 1-3 dagen.

Zo niet is dit verloren hoop en kunt u net zo goed het nestje bewaren voor decoratie - of kunt u het laten zitten voor gebruik van een andere vogel. Als ik u was zou ik dan wel de eitjes eruit halen.

M.v.g.
Rkw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evolutionair gezien, maken minder slimme vogels geen enkele kans jongen te krijgen, het is een verkeerd gekozen plaats voor een nest.
De bewuste kat zal deze plek niet vergeten, ook dat heeft hij door de evolutie geleerd.
Dus de meest slimme gaat dit redden.
Helaas zal dat de kat zijn.
Mogelijk dat de merel nog een nieuw nestje gaat maken op een betere plek, mogelijk blijft hij deze fout herhalen.
En dat waterpostool is wel een leuk truckje, maar weet je wel hoe laat het in de ochtend al licht is?
De kat wacht gewoon zijn kans af.
Je zou een krans van gaas kunnen maken rond de stam van de boom, die flink breed is, daar kan de kat niet langs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, Ed +
Maar het is nu wel VROEG licht...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, ja laat, vroeg, maar de boodschap is duidelijk :-)
weet niet waar je woont maar in rotterdam heb je vogelklas karel schot (zie bron) maar je zou ze zowiezo op zijn minst kunnen bellen voor advies natuurlijk