Kan een koelkast uitslaan door teveel ijs aan de wanden?

Mijn koelkast sloeg gisteravond uit en vanochtend kon ik dweilen. Ik heb de koelkast aangelaten en vanavond toen ik thuis kwam was bijna al het ijs gesmolten wat aan de achterwand en in het vrieskastje zat. Toen ik het ging schoonmaken sloeg de koelkast ineens weer aan. Kan dit te maken hebben gehad met het ijs wat op de achterwand zat? Heb al een nieuwe koelkast besteld, maar twijfel of ik deze bestelling nu moet annuleren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Hetgeen U suggereert,dat het uitgaan door een opeenhoping van ijs komt ..klopt ! Als een oudere koelkast dergelijke kuren gaat vertonen,vreet het tevens stroom en zal dat binnenkort nogmaals gebeuren. Uw beslissing om meteen een nieuwe aan te schaffen is ietwat voorbarig,want mogelijk kan de koelkast nog een jaartje mee. U weet hoe oud het apparaat is. IK zou het nog aankijken,maar het is Uw keus.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de ijs laag te dik wordt dan heeft op den duur de motor (pomp) het behoorlijk zwaar om de gewenste temperatuur binnen in de koelkast te halen en op een gegeven moment wordt de motor te warm en slaat hij uit vanwege ge vaar voor oververhitting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar een nieuwe koelkast kan zeker geen kwaad en de modernere verbruiken ook veel minder energie dan de oude.