Waar wordt het smeulbare gedeelte van een wierook stokje van gemaakt? (Het zwarte deel dus) En zijn er verschillen behalve de geuren?

Zijn er ook schadelijke soorten of juist met een bepaalde werking?
Zijn de kegeltjes hetzelfde al de stokjes,maar dan in kegelvorm dan ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat ook een mooie uitleg: http://www.goeievraag.nl/vraag/maakt-wierrook.203425

Het beste antwoord

Wierook kan op 2 verschillende manieren gemaakt worden; de eerste methode die veel in Indiase wierook wordt toegepast is met gespleten bamboestokjes, hars (of Copal genoemd) en de geurstoffen/kruiden die het de specifieke en verschillende geuren geeft.
De tweede, zonder stokje, wordt gemaakt van hars en de geurstoffen.
Bamboe smeult prima, dus goed geschikt voor dit heerlijke spul :)
Heb het ook wel eens zelf gemaakt, erg leuk om te doen!

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, de samenstelling van de kegeltjes is dezelfde als die van de wierook zonder bamboestokjes.
Van de wieroken van 'Moeder Aarde', Tibetaanse en Nepalese makelijk weet ik zeker dat ze geen schadelijke stoffen bevatten. Je hebt wel andere soorten die je bijvoorbeeld bij G&W-winkels kan krijgen, daar schijnen (!) wel chemische geurstoffen in te zitten, ik kreeg daar persoonlijk ook een beetje koppijn van, in tegenstelling tot de andere soorten hierboven genoemd.
Elke wierook heeft een andere werking. Veel Tibetaanse wierook werkt heel rustgevend bijvoorbeeld, terwijl Nag Champa (Indiaas) veel heftiger en 'levendiger' is. De eerste ben ik gek op :)
Het hangt af van de kruiden / geurstoffen die in de wierook verwerkt zitten, die geven het de werking.
Als je nog vragen hebt; leuk! Stel maar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enthousiast antwoord!
ben nog beetje aan het uitzoeken welke ik idd lekker vind,want zoals je zegt,je hebt er van die koppijn stokjes tussenzitten,of die zo op je keel slaan....
Kan je zeggen dat als je duurdere neemt je er dan niet veel last van hebt?
Die van moeders fragrances zijn duurder,doen die ook beter hun werk?
Trouwens ik ben dol op lavendel,maar ik vind de geur ver te zoeken op een stokje wierook,moet ik eerlijk zeggen 1euro voor een pakje op de markt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geen enkele wierook stokje zit een schadelijke stof in .
Jaren geleden was er sprake van dat in sommige kegeltjes wierook een schadelijke stof zat .
Maar naar grondig onderzoek is dat niet bewezen .
Ik haal ze altijd op de markt en die persoon koopt ze in Belgie .
Het merk is HEM : en ik vindt : white musk en aloe vera en spiritual guide lekker ruiken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zeg niet dat ze schadelijk zijn, ik krijg er alleen een zwaar hoofd van :)
*rest van de reactie komt later, net huis van werk, moooee :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan wierook ook bederven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee.
Waarom zou je aloe vera roken trouwens? en ja alles wat organisch kan ooit (!) bederven, dus ook wierook.
mensen kunnen ook bederven :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alleen al voor je enthousiasme!