Hoe hou ik mijn eikenhouten tafel mooi?

Ik heb een eikenhouten salontafel die licht is geworden. Dit komt omdat mijn kids hier veel aan spelen (lees viesmaken) en ik hem elke dag zeker 1x per dag met een vochtige doek schoonmaak. Nu heb ik wel een olie die ik erin kan wrijven en dan is de tafel weer 3 dagen mooi en donker. Waar kan ik het best mijn tafel dagelijks mee reinigen zonder dat ie lichter word?"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

HG meubeline is hier zeer geschikt voor, reinigt en vernieuwt de tafel, is er in een donkere en lichte variant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top ik heb het geprobeert en ziet er mooi uit! Bedankt.

Andere antwoorden (5)

Je zou de tafel ook weer een mooi kleurtje kunnen geven door deze af en toe met boenwas te behandelen.
Als je dit niet wilt zou de tafel ook kunnen lakken dan kun je hem gewoon schoonmaken en behoud hij zijn kleur. Zelf geef ik echter de voorkeur aan boenwas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet de tafel regelmatig behandelen met olie. Veeg de overgebleven olie van het hout af. Als het tafelblad eenmaal is verzadigd, volstaat een behandeling eens per half jaar. Met deze regelmatige behandeling geeft u uw tafel een goede verzorging. Daarmee beschermt u het hout, met als gevolg een langere levensduur van uw tafel.

Voor dagelijks onderhoud is afnemen met een droge doek voldoende. Indien nodig gebruik je lauw water. Lichte krassen en vlekken schuur je in de richting van de houtnerf weg, met zeer fijn schuurpapier (korrel 240). Daarna weer met (teak)olie behandelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.seuren-tafels.nl/onderhoud/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook bij de tafelzeilen doorzichtig plastic folie kunnen kopen dan houdt jij je tafel als nieuw.
En echt lelijk ziet het niet uit.
Dan zou je eigen methode van langere duur zijn.
En als de kinderen naar bed zijn het folie eraf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn ook doekjes te koop die een verzorgende effect hebben.
Dacht Pledge.
11 jaar geleden
Zet hem af en toe in de antiekwas (vloeibaar, van Peli). Ik weet echter niet of het nog bestaat. Mijn fles is al heel oud en nog steeds niet leeg. Ik sta steeds weer versteld over het mooie resultaat.
11 jaar geleden
gewoon ontdoen met ontvetter en weer op kleur brengen met olie die geschikt is voor eiken. In laten trekkken en dan
voor je de tsfel weer gaat gebruiken lakken in een doorzichtige lak, ideaal voor kleine kindjes leven aan de tafel en om schoon te houden.
Meubelzaken weten wel voor materiaal je er voor moet gebruiken.