Op mijn gitaar zit oud kaarsvet. Valt dit te verwijderen. Zo ja, hoe...?

Het zou fijn zijn als de gitaar zelf hier geen beschadigingen van oploopt. Het kaarsvet zit er ongeveer een jaar en oogt als een dunne laag lak. Als bijlage een foto ter verduidelijking.

Toegevoegd na 23 uur:
Bedankt voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Stappenplan:

- Alle snaren verwijderen
- Een stuk keukendoek / absorberende doek pakken
- Er opleggen en hierboven op een strijkijzer zetten zodat het vet smelt en wordt opgenomen door het papier / doek
- Verder schoonmaken met een vriendelijk reinigings/ontvettings middel
- Snaren terug plaatsen
- Stemmen
- En de volgende keer uitkijken met de kaarsen bij je gitaar.

PS; kijk wel uit dat je het ijzer niet te heet zet.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

heel voorzichtig met een vloeipapier en dat lichtjes verwarmen met een haardroger. Wel oppassen want een klankkast is van hout en gevoelig aan temperatuursschommelingen. Blijft een delicate zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik schuurpapier... Maar dan niet zomaar schuurpapier, maar met een korrel van 2000, super-superfijn schuurpapier... Daar kun je dat mee doen... succes... Is niet makkelijk aan te komen, maar google het uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat niet makkelijk werken dan ;-) Omdat het kaarsvet het schuurpapiertje direct vol laat lopen. Tevens is een korrel 2000 eigelijk nog te grof. Eerder 3500, maar ook dan dof je de rest ook op. Dit is dan weer afhankelijk of de lak die er op zit ook dof is van zichzelf, dan kan het minder kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een bijzonder slecht plan omdat je de laklaag zal beschadigen. Beter is om met heet water te werken...
Als het echt een flinterdunne laag is dan wordt het misschien wat moeilijker, maar kaarsvet is op harde oppervlakken meestal zonder resten te verwijderen wanneer je het even 10 à 15 minuten in de vriezer legt.

Nu gaat dit over een gitaar dus vooropgesteld dat die in de vriezer past weet ik ook niet of ik het daar wel op zou wagen al is het maar 10 à 15 minuten. Maar wellicht dat het ook wel wil wanneer je hem even buiten zet nu.

Anders zou ik het eens met een niet te hete fohn proberen en stukje bij beetje met keukenrol opdeppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haarfohn op de laagste stand, en dan deppen met keukenrol je krijgt dan geen krassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waren wij even mooi tegelijk of niet? ;-)
Goed absorberend papier erop leggen, b.v toilet of keuken papier en dan met een föhn met een matige warmte warmen.
Het vet trekt dan in het papier.
Succes.