Groene brievenbus weg

Ik wil een postbus nemen en de groene TNT brievenbus aan de weg weghalen omdat TNT dan geen post meer bij mij bezorgt. Ook omdat reclamebezorgers en sandd er misbruik van maken. Kan dat zonder problemen? Of kan ik hem afsluiten als de TNT er geweest is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met misbruik? Dat er een hele stapel reclamefolders in je bus word gedumpt? Dan kun je dat het beste even melden via de website: http://www.netwerkvsp.nl/nl/web/consumenten/klacht of bij http://www.sandd.nl/page.php?menu=4&page=1922
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de buitenbrievenbus wel bewaren als ik jou was. Want bij het verkopen of verlaten van het huis moet hij er weer neergezet worden.

Het beste antwoord

Een brievenbus is niet verplicht. Zie de bron. Dus je kan hem probleemloos weghalen. Het afsluiten kan natuurlijk wel, maar het lijkt me lastig als je dat dagelijks in de gaten moet houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn stickers voor waarop staat dat ongeadresseerde reclamepost en kranten niet mogen. Als het goed is zijn deze via de gemeente waarin je woont aan te vragen.
Verder kan je stickers aanvragen waarop staat: Afzender retour en het dan kunt terug sturen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op iedere geadresseerde enveloppe met reclame staat bovendien een retouradres.

Dit antwoord is beperkt tot jouw vraag over brievenbus.
Er schijnt ook iets te zijn dat je via een site kunt invoeren, maar dat heeft meer te maken met verkopers aan de deur. Daarvoor zijn ook speciale stickers, maar je kunt ook zelf een plaatje maken, want de stickers zijn niet zo vriendelijk geformuleerd.

Toegevoegd na 5 minuten:
P.S.: Het is best lastig als mensen hun bus afsluiten. Ik krijg namelijk best wel veel post van anderen die dat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De groene brievenbussen zijn vanaf begin '70er jaren geplaatst door de toenmalige PTT Post bij huizen waarvan de brievenbus meer dan 10 meter van de openbare weg verwijderd was, of waarvan de brievenbus niet aan minimale eisen voldeed.
Ze werden gratis in bruikleen gegeven.

Ik denk dat er geen bezwaar is als je hem verwijdert, de tegenwoordige postbezorger kan hooguit weigeren om de post in een eventuele andere brievenbus te bezorgen.
Dat was indertijd bij plaatsing ook wat als keus aan de mensen gesteld werd: gratis bus of geen post meer aan huis.

Als het alleen om de reclamefolders gaat kun je natuurlijk altijd ook een NEE - JA of NEE - NEE sticker op de klep plakken.
De poststukken van sandd lijken mij wel van belang, sommige bedrijven zenden hun post met dat bedrijf, heus niet alleen reclame.

Ik ben de zoon van een postbode uit die als taak kreeg om in onze gemeente de huizen te beoordelen op geschiktheid voor het plaatsen van de groene bussen.