waarom beweegt het water in de zee wel en in een meer niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.2K

Het beste antwoord

De zeeën en oceanen staan met elkaar in verbinding. De beweging van al dat water is terug te voeren op de aantrekkingskracht van de maan en in mindere mate van de zon op aarde. Meren zijn afzonderlijke (afgeschermde) watergebieden waarop dat verschijnsel weinig of geen invloed heeft, hetgeen niet wil zeggen dat dat rustige waters zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thx hiermee weet ik het antwoord we vroegen ons dit gewoon af vandaar

Andere antwoorden (4)

Diepe meren kunnen heel gevaarlijk zijn om in te zwemmen door stroming, dus je stelling klopt niet.
AWM
14 jaar geleden
Er is zeker stroming zelfs in kleine slootjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je naar het verkeerde meertje gekeken... veel meren hebben namelijk wel stroming, net als zeeën. Als er geen stroming in dat meertje zou zijn, zou er ook te weinig zuurstof in het water zijn. Voor veel diersoorten en plantensoorten slecht, maar voor bijv. blauwalg hartstikke gezellig!

Dus je stelling klopt niet. Of je moet een meer aanzien voor iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meren in nederland zijn erg klein in vergelijking met de zee en daardoor ook minder gevoelig voor getijde beweging maar in meren zijn ook andere krachten die beweging veroorzaken en dus voor oa stroming zorgen zoals een opwarmen en afkoelen waardoor een stroming naar beneden kan ontstaan wat erg gevaarlijk kan zijn,dat je niet altijd ziet dat er beweging is heeft dus met het formaat te maken. als je naar nederlands grootste meer (ijsselmeer) kijkt zie je dat daar soms wel een grote kracht aan het werk is en er dus ook golven ontstaan.
je aanname is dus niet juist alle water beweegt en dat komt door veel verschillende factoren,zoals bijvoorbeeld instromend water, wind, temperatuur, diepte, inhoud, oppervlakte, en begroeing.