Wat kan ik doen om te zorgen dat de blaadjes van mijn bonsai niet meer uitvallen?

Ik heb hem uit de zon gezet, geef hem elke dag water met plantenvoeding, en er groeien ook wel nieuwe takjes en blaadjes aan, maar elke dag als ik met m'n vinger tegen de stam aan tik vallen er toch weer zo'n 20 blaadjes uit. Hoe kan ik dit stoppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vastlijmen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flauw

Het beste antwoord

Bonsai is nogal een breed begrip. Om wat voor boompje gaat het hier? Eentje met enorm dikke wortels en dunne takjes erop geënt? (Ficus Ginseng). Dit weten is wel belangrijk voor het goed kunnen beantwoorden van je vraag! Elke boomsoort heeft weer een andere behandeling nodig namelijk.
Elke dag water + voeding geven is inderdaad teveel.
Je kunt het boompje ook even uit zijn schaal halen en kijken hoever de wortels al gegroeid zijn; soms hebben ze de hele schaal volgegroeid zonder dat je het echt in de gaten hebt.
Als je even laat weten om wat voor bonsai het gaat kan ik je wat meer tips geven (mijn vriend is bonsaikweker, erg handig :) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een ulmus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de iep nog nooit nieuwe aarde hebt gegeven is het aan te raden dat te doen, hoe kort je hem ook hebt.
Bij de kweker wordt het boompje namelijk op kleikorrels gezet, die op een gegeven moment 'smelten' door het vocht, een dichte klomp gaan vormen en zo de wortels volledig verstikken (sukkels :S ). Als je een mix maakt van scherp zand/speelzand, potgrond, en fijn grind, doet hij het daar prima op. bonsaigrond kan natuurlijk ook.
Als je hem uit de pot hebt en de wortelkluit is te groot geworden voor het schaaltje waarin hij zit, kan je eenderde van de wortels terugsnoeien. Hou er wel rekening mee dat je niet teveel wortels van dezelfde plek weghaalt.
Na het overpotten licht vochtig houden, maar elke dag water geven is niet goed. Je kan het beste met je vinger een beetje van de bovenste grond wegwrijven en voelen hoe vochtig de aarde is; dat is een goede graadmeter voor het water geven.
Verder mag een Iepje best in de zon (alleen langzaam opbouwen als hij van binnen naar buiten gaat), het is in principe een buitenbonsai.
Hopelijk heb je hier wat aan, als er nog vragen zijn hoor ik het wel

Andere antwoorden (3)

Een plant die teveel water krijgt laat zijn blaadjes ook vallen.
Elke dag water is niet nodig. Laat hem even wat droger.
ALs de wortels inmiddels aan het rotten zijn door het teveel aan water, is verpotten in schone aarde de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker met dit weer goed water geven maar zorg ervoor dat het overtollige water goed doorloopt en dat het gat onderaan de pot dus niet verstopt is.
Je schrijft dat je elke dag voeding geeft. Dit is funest voor welke plant dan ook! Je verbrandt hierdoor de wortels. Probeer je Bonsai 'door' te spoelen' door hem een dag of twee veel water te geven en goed door laten lopen. Een paar keer herhalen. Verpotten met 'gewone' Bonsai-aarde is geen optie want hier zit ook weer voding in. Je zou hem met Bonsaikorrels kunnen verpotten. Dit is vokomen steriel en vrij van alle meststoffen.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
voding=voeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste bonsai boompjes kun je beter 1x in de week dompelen ipv water geven.En de rest van de week alleen de blaadjes lichtjes sproeien