Wat is dit voor een plant ? Hij groeit in de tuin, is winterhard, inheems, tot 70 cm hoog, een doorn op het einde van het blad.

Het is geen hulst en ik heb de plant al in de natuur gezien (Belgie) Bedankt voor de hulp

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

aquacarp heeft de eer voor het vinden van de naam Ruscus.
Ik kon er met geen mogelijkheid meer op de naam komen, maar kende hem wel.
De Ruscus aculeatus, wordt in het nederlands ook wel muizenoor genoemd.
Was vroeger( 40 jaar geleden) heel bekend, takken van dit struikje, werden rood geverfd en gebruikt tijdens de kerst om kerststukjes mee te maken.
Ik bloemenwinkels en markten kon je ze dan ook per bosje kopen.
Afkomstig uit het Middellandse zee gebied en niet inheems in ons land ( Nederland)
Dat hij voor zou komen in de natuur in België verbaast me sterk.
Gezien zijn harde blad, zal het wel een bosplant zijn en dus ook houden van zure grond ( verteert blad e.d. ).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt het meeste op ruscus. Wordt in de Bloemenzaak gebruikt in gemengde boeketten en bloemstukken. Het is een plant die wat ik er van weet, niet van oorsprong in Nederland voorkomt. Maar zoals met zoveel dingen, door het warme klimaat ineens wel kan overwinteren.