Mijn zwager woont nog thuis kan die zonder medehuurder zijn na overlijding van mijn schoonmoeder blijven wonen in het huis met een uitkering?.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik woon in ijsselmonde en mijn schoonmoeder heeft beginnende alzheimer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij moet bellen met de verhuurder om hier duidelijkheid over te krijgen, liefst zo snel mogelijk want als blijkt dat hij geen rechten heeft op de woning moet hij zich z.s.m. inschrijven als woningzoekende.

Het beste antwoord

Nee helaas. Ik heb vaker van vergelijkbare gevallen gehoord en de woningcorporatie in die gevallen was keihard.
Beste kan je zwager direct contact opnemen met de woningbouw om afspraken hieromtrent te maken. Wellicht maken ze een uitzondering (laat dit zwart op wit zetten!). Leeft je schoonmoeder nog, dan kan hij zich misschien nog bij laten schrijven als medehuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan alleen de verhuurder je vertellen, hangt van veel dingen af.
Woningbouwverenigingen hebben hier vaak verschillende regels voor. Is het bv een groot huis waar hij dan alleen in woont, is er veel vraag naar woningen.

Dus even contact opnemen met de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit schrijft de Dienst Wonen Zorg en Samenleving van de gemeente Amsterdam erover:

Kinderen en andere inwoners
Zijn er kinderen of andere inwoners op de woning achtergebleven, dan moet u de woning leegmelden.
De achtergebleven inwoners kunnen alleen op de woning blijven indien u ze via het meldings-/voordrachtsformulier voordraagt en zij voldoen aan de vereisten voor een huisvestingsvergunning(www.wzs.amsterdam.nl/­pro/­verhuren_verkopen/­melden_en_verhuren/­eisen_aan_huurders).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rosalie, jij woont in Vlaanderen en je krijgt hier vaak antwoorden van Nederlanders en hoe het is geregeld in Nederland. Het is heel goed mogelijk dat het in Belgie anders is dan in NL.
In het algemeen zal gelden dat het niet zomaar kan, tenzij hij is ingeschreven als medehuurder. En dan zal ook naar het inkomen worden gekeken. Jij schrijft dat hij een uitkering heeft. Misschien woont jouw schoonmoeder te duur voor zijn inkomen. Dat zal dan ook een struikelblok kunnen zijn.
Vraag het na bij de eigenaar of de woningbouwvereniging. Die kunnen je goed hierover voorlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ligt IJsselmonde bij Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Susie, je hebt helemaal gelijk! Ik ging er vanuit dat Rosalie in Vlaanderen woonde, maar dat is niet zo. Het Vlaamse deel van mijn antwoord slaat dus nergens op.
Ik vraag me af waarom ze me zelf niet gecorrigeerd heeft.
Nee. Uw zwager is geen contractpartij voor de verhuurder en zal dan het huis moeten verlaten.

Dien z.s.m. samen met de hoofdhuurder (schoonmoeder) een schriftelijk verzoek tot medehuurderschap in bij de verhuurder. Wordt het toegewezen, dan is probleem opgelost.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aannemende dat schoonmoeder nog leeft, dat kon ik echter niet 100% zeker uit de vraag opmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn schoonmoeder leeft nog maar heeft alzheimer dus is niet zeker voor hoe lang ze nog heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rosalie, ik weet niet wat je schoonmoeder nog meer voor ziektes heeft, maar met Alzheimer kun je behoorlijk oud worden (ik werk in een bejaardentehuis en zie heel wat bewoners met Alzheimer).