Waarom mag je bij Pokon Muizenstop de zakjes niet openmaken?

Ik heb last van muizen en heb daarom een pakje Pokon Muizenstop gekocht. Er zitten zakjes rood giftig graan in, die je in een lokdoosje moet leggen. Op de verpakking staat dat je de zakjes gesloten in het lokdoosje moet leggen. Waarom? Werkt het niet beter als het graan los in het lokdoosje ligt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
17.7K

Antwoorden (3)

Het is bedoeld als veiligheidsmaatregel. Stel dat er wat van die korrels uit het lokdoosje zouden vallen en kinderen zien van die grappig rode (graan)korreltjes, dan heb je de poppen aan het dansen.
Op deze manier is de werking van het lokdoosje in combinatie met gif ook effectief genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft meerdere redenen:
- zo kun je geen graankorreltjes knoeien;
- er is geen risico dat je gif aan je handen krijgt;
- kinderen zien het niet en doen er dus niks mee (een zakje is niet aantrekkelijk, rode korreltjes wel;
- je kunt aan het zakje zien wanneer de muizen het gevonden hebben en ervan hebben gegeten. Als je losse korreltjes neerlegt, moet je gaan tellen om te weten of de muizen iets hebben gegeten.

Een zakje om de korrels weerhoudt muizen niet, die ruiken het graan toch wel en knagen zich er een weg naartoe.

Een muis die muizengif eet, sterft vrij snel en droogt helemaal uit. Je hoeft dus niet bang te zijn voor stinkende muizenlijkjes. Als je ooit iets terugvindt, zijn het droge, gemummificeerde muisjes.
Het is niet de meest diervriendelijke methode, maar ik kan me goed indenken dat er in bepaalde situaties niks beters te bedenken is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreft hier rollend lokaas dat als het los ligt mogelijk door kinderen voor snoep aangezien kan worden en het lokaas is dan makkelijk bereikbaar voor kinderen/huisdieren. Het wettelijk gebruiksvoorschrift staat niet toe om er onzorgvuldig mee om te gaan.
Knaagdieren eten zowiezo dwars door verpakkingen heen de reuk bij muizen is zeer goed ontwikkeld. Muizen eten het liefst verse produkten en in zakje blijven korrels langer goed. Ook eten ze graag wat hardere produkten om tanden te scherpen en in zakje blijven korrels langer goed.
Alleen lokaas heeft ook geen/ weinig effect. Bouwkundige maatregelen in uw woning treffen als afdichten doorvoergaten in keuken, meterkast en opheffen kieren onder buitendeur is de enige oplossing voor muizenproblemen in combi met schoonmaken en lokaas plaatsen. Ik zou u graag van dienst zijn om problemen te bekijken en aan te pakken