als je in bad ligt en je raakt je laptop aan en je krijgt stroom in je arm en de stroomschakelaar uitvalt, betekend dat dat ik gered ben?

de elektriciteit viel stil, omdat ik stroom in mijn arm kreeg en ik lag in bad, mijn laptop op de wc... wat zou er gebeurd zijn als de stroom niet uitviel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.6K

Het beste antwoord

Je bent inderdaad gered!
Waarschijnlijk heeft de aardlekschakelaar in je stoppenkast gevoeld dat er ineens teveel stroom werd afgevoerd, en is toen doorgeslagen! Je mag heel dankbaar zijn dat je een goede aardlekschakelaar hebt.
Nooit maar dan ook nooit elektrische apparaten bij je bad gebruiken! Het water van het bad geleidt de stroom enorm, dus als je aardlekschakelaar niet werkt (en die kans bestaat altijd), blijft de stroom door je heen gaan. Van het stopcontact naar het water, en dan word je hartstikke geëlektrocuteerd. Doen ze graag in actiefilms, trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig hebben we ook nog de zekeringen. (stoppen)
Die slaan en stuk later uit, maar ook dat overleef je meestal wel, hoewel de combinatie met water het gevaarlijker maakt.

Andere antwoorden (5)

Dat denk ik wel. Water en elektrische apparaten zijn geen goede combinatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aan denken!!!!je zou zijn ge-electrocuteerd. Nooit met electrische apparaten in bad. Wees maar blij dat de beveiliging (aardlekschakelaar) heeft gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel aan denken, zo weet je dat je volgende keer voorzichtiger moet zijn
De stroom valt uit omdat de aardlekschakelaar omslaat. De aardlekleiding doet het, gelukkig. Als hij het niet had gedaan (en je bad niet geaard was) had je waarschijnlijk een flinke opdonder gehad. Geen 220, omdat je laptop dat niet gebruikt(er zit een transformator tussen).Niet meer met je laptop spelen als je in bad ligt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laptop werkt met een geschakelde voeding.Dit is een voeding die rechtstreeks verlaagd wordt vanuit het lichtnet waardoor er geen scheiding is,dus"transformatorloos".
Dan was je nu waarschijnlijk nu ge-elektrocuteerd geweest.In geen een badkamer zit een stopcontact waarop je een laptop kunt aansluiten.Hoog op zit er een beveiligde aansluiting waar je een ladyshave of scheerapparaat op aan kunt sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig mogen er in badkamers normale geaarde stopcontacten zitten.
Wel moeten die op een minimale afstand van een bad of douche zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat scheelt per gemeente,hier mag het "NIET".
Weinig.
Een laptop draait op (ongeveer) 12V en zat waarschijnlijk aan een adapter die niet genoeg stroom kan leveren om het gevaarlijk te maken.
Wat wel gevaarlijk is als de aparter zelf in de buurt van het water komt.

De aardlekschakelaar slaat al uit bij hele kleine verschillen is de in en uitgaande stroom. In jouw geval liep er een klein beetje stroom via jouw en het water richting aarde.

Zelfs bij 230V overleef je dat meestal, bij 12V is dat geen probleem.

Redenen om toch maar niet met je laptop in bad te gaan:
Je laptop vind water niet leuk. (gaat er kapot van)
De adapter werkt wel op 230V en die ligt waarschijnlijk naast het bad. Dat is gevaarlijk en mag dus echt niet. Ga je de volgende keer weer samen in bad, gebruik de laptop dan op de accu.